Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grumme ska tvätta bort mossig stämpel

Publicerad: 26 maj 2008, 06:23

”Det tycker jag verkar bra för framtiden”, sa flickan i Grumme-reklamen 1991. Nu vill Grumme få en närmare relation till människor som lever i nutid och lanserar en uppdaterad, mer befolkad version av sin skärgårdsreklam.


I nya Grumme-filmen är det inte längre en ensam flicka på ön utan en hel familj. Och frasen är utbytt mot ”Varje dag kan du bidra till en bättre miljö – välj Grumme”.

Nu lanserar Grumme nya reklamfilmer som utspelar sig i svensk skärgårdsmiljö med för varumärket klassiskt miljötema. Precis som i filmen från 90-talet där en liten flicka till tonerna av Grieg uttalade den klassiska frasen ”Grumme – för det tycker jag verkar bra för framtiden”. Reklambyrån Grand började jobba med Grumme 2005 i samband med att ett nytt diskmedel skulle lanseras.

– Vi insåg ganska snart att vi hade det här arvet från kommersiell tv:s barndom. Alla människor kommer ihåg den klassiska reklamfilmen på skärgårdsön. Den har satt djupa spår hos många, konsataterar Lars Ragnå, vd och projekledare för Grand till Resume.se.

Med de nya filmerna vill man kommunicera med en modern målgrupp i storstaden, utan att förlora den klassiska Grumme-känslan. Nu är det inte längre en ensam flicka på ön utan en hel familj. Och frasen är utbytt mot ”Varje dag kan du bidra till en bättre miljö – välj Grumme”.

– Även om Grumme inte har förändrats så har omvärlden på något sätt förändrats och   kommit ikapp det varumärket stått för under en längre tid ,säger Lars Ragnå.

Grummes marknadschef Karin Svanborg tycker även hon att det är viktigt att poängtera att det inte är någon nostalgikänsla man vill väcka.

– Då hade vi lika gärna kunnat sända de gamla filmerna på nytt. Det är viktigt att det ska kännas som en nutida plats att längta till, Vi har tagit några av russinen i den gamla kampanjen och utvecklat idén, säger hon till Resume.se.

Filmerna började spelas in i Stockholms skärgård den 7 maj. Men enligt Karin Svanborg ligger det ingen tanke bakom att lansera skärgårdsfilmerna till sommaren.

– Vi får helt enkelt passa på att spela in när det är vår. Det skulle ju knappast gå att spela in en skärgårdsfilm i januari.

Enligt en marknadsundersökning från i våras är Grumme Sveriges starkaste varumärke inom tvätt och rengöring. Men varumärket uppfattas också som lite mossigt. Detta vill man nu få ordning på.

– Kampanjen sammanfaller även med att vi får en ny modernare design på förpackningarna, säger Karin Svanborg.

Reklamfilmerna börjar gå i TV4 i veckan. De kommer att kompletteras med printannonser i främst månads och veckomagasin. Detta för att nå en fördjupad kommunikation den främst kvinnliga målgruppen.

Grummes varumärkesteam 2008

Uppdragsgivare: Cederoth International
Karin Svanborg, marknadschef Grumme
Stefan Wallander, marknadsdirektör

Reklambyrå: Grand
Lars Ragnå, projektledare
Magnus Tengzelius, planner
Caroline Matthiessen, produktionsledare
Ulrika Kukulska, copy
Oskar Hagelbäck, ad

Mediebyrå: Starcom
Eva – Marie Röhl

Film: Esteban
Producent: Olof Barr
Regi: Markus Ernerot

Designbyrå: Identity Works
Daniel Åkerman, varumärkesstrateg
Gail Baker, cd
Marlis Nylén, projektledare
Kristoffer Ekeblom, produktionsdesigner
Johan Svedelius, vizualiser

Stillbilder: Ekgren & Folke
Joakim Folke, fotograf
Björn Ekgren, projektledare
Jonas Fridolfsson, bildbehandling

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.