Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Gruvmaskinen som sätter den omöjliga biljardstöten

Publicerad: 28 April 2016, 08:36

Kan en 24 tons gruvmaskin prickskjuta biljard? Ja, svarar Atlas Copco i en ny film.


Ämnen i artikeln:

Atlas CopcoViraltReklamfilmGraviz

I den nya filmen möter vi gruvborrmaskinen Simba S7. För att berätta om dess precision har Atlas Copco valt ett minst sagt uppseendeväckande stunt: "The butterfly shot" som är en av världens svårta biljardstötar. Målet är att sätta samtliga kulor på bordet i varsitt hål.
– För oss är den här lanseringen spännande på två vis: Dels för att vi får visa upp en maskin vi är stolta över, men också för att vi får göra det på ett nytänkande sätt. Det är av rationella skäl man köper en gruvmaskin, men kommunikationen har alla möjligheter att beröra känslomässigt, kommenterar Lars Senf, vice president marketing hos Atlas Copco's division Underground Rock Excavation.

Volvo Trucks hyllade filmer, med "Epic Split" i spetsen, har visat vägen för hur b2b-bolag kan marknadsföra sig på nytänkande sätt. Atlas Copco har tidigare berättat för Resumé hur de nu vill göra gruvborrar mer färgstarka i samarbete med byrån Graviz. Detta inom det övergripande konceptet "Ideas move mountains".

I det här stuntet har de tagit hjälp av Niclas Bergendorff, Europamästare i pool.
– Att lyckas med klassikern The Butterfly Shot kräver timing, finmotorik och osviklig precision, berättar han.

Se filmen här nedan.

Arbetsgrupp
Atlas Copco Underground Rock Excavation
Lars Senf, Vice President Marketing
Hanna Knutsson, kommunikationschef
Marina Haikara, projektledare
Mikael Larslin, produktchef

Graviz
Sofia Orrheim, produktionsledare
Rodrigo Pozo Graviz, projektledare
Philip Karlsson, operativ projektledare
Ida Jagerfelt, kreatör
Axel Isberg, kreatör
Siri Andersson, PR-strateg
Carl Klevbo, researcher
Produktionsbolag: The Producers
Producent: Marie Brusewitz
Regissör: Fredrik Forrest

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.