Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Guardian stämmer programmatic-nätverk

Publicerad: 23 Maj 2017, 07:38

Brittiska the Guardian stämmer programmaticleverantören Rubicon Project för att ha tagit ut oredovisade summor av annonsköpare.


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticTransparensReklamThe Guardian

I sin stämningsansökan hävdar the Guardian att Rubicon plockat ut "betydande summor" utöver en överenskommen procentsats från programmaticköpare, det rapporterar Digiday. Tidningen menar att de inte fått någon information gällande de extra inbetalningarna och att Rubicon levererat felaktiga siffror om hur mycket intäkter som kommit in via programmaticannonsering. Rubicon ska heller inte ha redovisat för annonsköparna hur mycket pengar som stannade hos Rubicon och hur mycket som gick till Guardian.

Rubicon i sin tur hävdar sin oskuld och menar att den brittiska tidningen var informerad om de extra avgifterna samt att de hade gett sitt medgivande.

Enligt Digiday hoppas publishers världen över på att stämningen ska leda till ökad transparens inom ad tech och ökat inflytande i den digitala försörjningskedjan.

Även den holländska mediegruppen De Persgroep menar att Rubicon tagit ut extra avgifter från annonsköpare, de har dock inte lämnat in någon stämningsansökan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.