Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Guccis normbrytande skönhetskampanj väcker starka reaktioner

Publicerad: 6 Maj 2019, 08:23

Punkartisten Dani Miller ler i Gucci Beautys nya kampanj.

Foto: Gucci

Gucci bryter skönhetsnormerna och låter punkartisten Dani Millers imperfekta leende visa upp Gucci Beautys nya läppstift. Kampanjen har väckt starka reaktioner i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

Reklam

I lyxmodevarumärket Guccis senaste kampanj för nylanseringen av Gucci Beauty syns bland annat punkbandet Surfborts frontfigur Dani Millers leende – som är långt borta från de stereotypt perfekta vi är vana vid att se i skönhetskampanjer, med raka, vita tandrader. Dani Millers läppstiftsprydda leende visar istället upp tänder som pryds av en gulnad emalj och en tandrad som saknar vissa tänder.

Den normbrytande annonsen, med copyn "For the bold, the bright and the beautiful", får just nu stor uppmärksamhet i sociala medier, och ger upphov till starkt delade meningar hos Guccis 33,7 miljoner Instagramföljare.

"Det här kommer verkligen inte motivera någon att köpa det här läppstiftet", säger en person.

"Jag var bokstavligen tvungen att dubbelkolla om det här var ett fejk-konto", säger en annan.

Andra kommer med hyllningar över Guccis val att låta ett imperfekt leende visa upp den nya läppstiftskollektionen.

"Verkligen skönt att se någon med tänder som mina", säger en person.

"Jag älskar det här! Som någon som saknar tänder tycker jag det är så stärkande att se ett lyxmodevarumärke omfamna alla leenden", skriver en annan.

– Dina brister är egentligen inte brister. Visst finns det traditonella skönhetsnormer, men om du inte passar in i dem kan du fortfarande ha kul med dina vänner och fira dig själv, säger Dani Miller till Vogue.

Alessandro Michele, kreativ chef på Gucci sedan 2015, säger till Vogue att tanken med kampanjen är att visa på att makeup inte måste vara ett vertyg för att gömma sig själv.

Under sina år på modehuset har Alessandro Michele gjort sig känd för att bredda prespektiven inom mode och skönhet och drar sig inte från att bryta konventionerna – med blandat resultat.

Gucci Beautys Instagramkonto skiljer sig till exempel rätt rejält från hur skönhetsvarumärkens brukar presentera sina satsningar och produkter. Här kan man hitta  koppar med läppstiftsmärken och konstnärers illustrationer av Guccis dofter, och en bred representation av nationaliteter.

Men så sent som i februari väcktes en kritikstorm mot Gucci för att ha inspirerats och använt sig av rasistiska stereotyper i utformandet av en polotröja. Modevarumärket bad om ursäkt för tröjan och tog bort den från sin hemsida.

Visa det här inlägget på Instagram Introducing lipstick collection Rouge à Lèvres Voile from a new #GucciBeauty line created by @alessandro_michele. Imparting a colour on the lips like a memory, the sheer formula gives a luminous finish in a pop colour palette of 18 shades that deliver a feeling of moisture and comfort in a lightweight texture. Pictured, shade number 25 * ‘Goldie Red’. #GucciBeautyNetwork #AlessandroMichele Discover the collection through link in bio. @gucci Ett inlägg delat av Gucci Beauty (@guccibeauty) 4 Maj 2019 kl. 10:27 PDT
Visa det här inlägget på Instagram Created by @alessandro_michele, the Baume à Lèvres lipstick collection enhances the natural smoothness and texture of the lips, melting on lips to leave a feeling of hydration, moisture and comfort. Seen here, shade number 2 ‘No More Orchids’. Discover more on @guccibeauty. #GucciBeautyNetwork #GucciBeauty #AlessandroMichele Ett inlägg delat av Gucci (@gucci) 5 Maj 2019 kl. 12:53 PDT
Visa det här inlägget på Instagram A first look at lipstick collection Baume à Lèvres from a new #GucciBeauty line created by @alessandro_michele. Enhancing the natural smoothness and texture of the lips, the lip balms give a soft glow of colour, with three shades and one transparent formula, melting on lips to leave a feeling of hydration, moisture and comfort. Pictured, first image shade number 4, ‘Penelope Plum’ and second image shade number 2 ‘No More Orchids’. #GucciBeautyNetwork #AlessandroMichele Discover the collection through link in bio. Ett inlägg delat av Gucci Beauty (@guccibeauty) 4 Maj 2019 kl. 1:45 PDT

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.