Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Guidade turister på deras språk – vinner i Guldägget

Publicerad: 4 Maj 2017, 12:48

"Taxitolkarna" utnyttjade mångfalden bland Taxi Stockholms chaufförer. Nu belönas kampanjen i Event-kategorin.


Ämnen i artikeln:

KingReklamGuldäggetTaxi StockholmGuldägget 2017

Förra sommaren, lagom till högsäsongen för turister, lanserade Taxi Stockholm initiativet "Taxitolkarna". För att göra Stockholm mer tillgängligt och i samma veva nyttja de språkresurser som personalstyrkan sitter på, erbjöd man kunder att boka en chaufför som talade ett specifikt språk.
– Det blir allt vanligare att kulturell mångfald beskrivs som ett problem. Taxi Stockholms organisation är bevis på motsatsen – och det här är ett sätt att lyfta fram hur mångfalden kan användas som en resurs, sa marknadschefen Carina Herly på Taxi Stockholm.

Nu vinner Taxitolkarna ett Guldägg i kategorin Event. Byrån som belönas är King.
"Där andra såg problem såg de möjligheter. Där andra hörde bruten svenska hörde de flytande spanska. Där andra såg en taxichaufför såg de reklam. Med hjälp av resurser som redan fanns lyckades man skapa intern stolthet och möten mellan människor, länder och kulturer. Årets Guldägg i kategori event går till King och Taxi Stockholm för Taxitolkarna" skriver juryn i motiveringen.

King vinner även ett Silverägg i kategorin för "En jul tillsammans" med ICA.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.