Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Guillou om marknadsföring: Jag hade fel!

Publicerad: 2 Januari 2008, 13:10

– Det går att marknadsföra böcker, precis som andra varor. Böcker är inte för fina för att marknadsföras, hävdar Guillou i en intervju med RTV.


Jan Guillou gör helt om när det gäller bokmarknadsföring.

Författaren och journalisten Jan Guillou var tidigare mycket kritisk till all form av bokmarknadsföring. Nu har han gjort helt om. 

–   Jag trodde på allvar, när jag var succéförfattare på Norstedt, att marknadsföring av böcker inte funkar. När jag fick vara med och starta ett nytt förlag såg vi att vi fick en del gratismarknadsföring bara på sensationen att vi skulle starta. Att vi betalade författarna dubbelt så bra som Bonnier och Norstedt blev mycket gratis marknadsföring. Det hade effekt på våra böcker. Då tänkte vi – hmmm – vi kanske hade fel. Det går att marknadsföra böcker, precis som andra varor. Böcker är inte för fina för att marknadsföras. Det var ett trendbrott. Nu marknadsförs det så in åt helsike på alla stora förlag.

Du hade alltså fel. Det är inte ofta du erkänner det?
–  Om man har fel och upptäcker det ska man ändra sig.

Hur marknadsförs Arn?
–  Mycket. Så mycket att det kan väcka aggressioner i medievärlden. Marknadsföring kan bli overkill. Jag ser en risk med Arn. Om siffran 20 miljoner kronor i marknadsföring stämmer så blir det avdrag i recensionerna.

Nedan kan du se en lång intervju med Jan Guillou. Ämnen som tas upp är bland annat: därför satsade Bonnier 210 miljoner. Därför gjorde Jan Guillou slut med Norstedt. Och därför lever bordellhärvan fortfarande.

Viggo Cavling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.