Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guinness bygger ny värld

Publicerad: 6 november 2009, 08:32

Efter tio framgångsrika år ändrar Guinness sin reklamkampanj. Good Things Come To Those Who Wait till Bring It To Life. Den nya rubriken hade premiär med en storslagen film där man bokstavligen bygger en ny värld.


Det mörka ölet från Irland (men numera ägt av globala Diego) har stått bakom det senaste decenniets mest framgångsrika reklamkampanj gjord av AMV BBDO. Reklamfilmerna har alltid en känsla av ”större än världen” och astronomisk budget.

När man nu byter ut sin tagline Good Things Come To Those Who Wait efter tio år är det en stor händelse. Det lanseras med en mastodontfilm.

– Alla reklamkampanjer har sin naturiga livscykel. ’Good Things’ var djupt rotad i traditionen att dricka på puben. Men Guinness dricks allt mer hemma och vi vill få folk att testa Guinness var de än är, säger Paul Brazier, kreativ chef på AMV till Creative Review.

– Vi vill visa en annan sanning om produkten – att den kommer till liv framför dia ögon. Vätskan når botten av glaset, det är en explosion av energi. Moln rörs upp, virvlar, trotsar graviditeten, rör sig nedåt och sedan uppåt. När processen är över har det skapats något fantastiskt.

Så gudomligt ville alltså AMV presentera nya kampanjen Bring It To Life för Guinness.

Första filmen blev the World som hade premiär i veckan.

– Vi ville att den skulle bli ett stort och djärvt första steg. Och vad kunde bli större än att visa en grupp män som bygger en helt ny värld – och ger den liv?

AMV har inte sparat på produktionskostnaderna. Filmen är producerad under lång tid på New Zeeland, Fiji och i Kanada.

– Inspelningsplatserna var så avlägsna och extrema att det tog dagar innan vi ens nådde dit, berättar filmens regissör Johnny Green, till Shots.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.