Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guinness nya drag – släpper musik för att höja ölupplevelsen

Publicerad: 27 september 2018, 07:14

Foto: Pressbild

Carlsberg, som distribuerar Guinness i Sverige, har sedan flera år tillbaka satsat på innovativ kommunikation. Bland annat har man lanserat skönhetsserien BeerBeauty med balsam, shampo och raklödder av ölingredienser. Nu lyfter man fram hörseln som en viktig komponent till ölupplevelsen.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergReklamKampanj

Forskning har visat att hörseln är den bortglömda smaken och genom att lansera spellistan "Guinness Collection Remix" hoppas man att smaken av den mörka stouten ska intensifieras ytterligare. Genom egna tolkningar av Guinness ledord "kontraster" och "möten" har de svenska artisterna Isle of You, LNKAY, Mathilda Gratte och Chico har tagit fram varsin låt som ska höja smakupplevelserna av en Guinness.

– Vårt mål med Guinness Collection Remix är att genom ett nytt ölprovningskoncept förmedla nya känslor och förhöja upplevelsen av Guinnessöl. Under vår unika ölprovning kommer besökarna att få utforska oväntade dimensioner som uppenbaras i ölen, tack vare musik som producerats utifrån Guinness två klassiska element: kontraster och möten, säger Wilhelm Biörck, varumärkeschef för Guinness i Sverige.

Konceptet Guinness Collection lanserade förra året. Då låg konst i fokus och konstnärer fick kliva in i den kreativa sfären för att porträttera sin bild av ölet. Låtarna kommer att släppas på Spotify för allmänheten den 28 september i Guinness egna spellista, "Guinness Collection Remix". Kampanjen är framtagen av Burson Cohn & Wolfe.

Carlsberg, som distribuerar Guinnessölen i Sverige, har länge satsat på innovativ kommunikation. Under åren har man lanserat flera uppmärksammade kampanjer där ölen tar sig nya uttryck. Bland annat skönhetsserien BeerBeauty med balsam, shampo och raklödder gjord på ölingredienser.

LÄS MER: Så jobbar Carlsberg med innovativ kommunikation

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

CarlsbergReklamKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.