Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guinness nya reklam hyllas för berörande tema

Publicerad: 9 september 2013, 08:32

Stout-tillverkarens reklamfilm gör succé med sin hyllning till vänskapen


I över 250 år har Guinness bryggt stout i Dublin och gjort sig känt för reklam som sticker ut. Den senaste reklamfilmen från den officiella dycken för alla som firar S:t Patricks Day, är inget undantag.

Filmen, som är producerad av BBDO i New York, hyllas för sitt sätt att sätta fokus på vänskap och solidaritet.

Det är inte första gången som Guinness tar ut svängarna i sin reklam. Allt i från den tid då Guinness marknadsfördes som en hälsodryck som gav styrka, har bryggeriet hela tiden legat i framkant med sina budskap.

Under 80-talet valde företaget att möta minskande försäljning med att göra ölet till ett kult-öl och lät det slå igenom i marknadsföringen. 1995 gjorde man bland annat den första ölreklamen med gay-tema.

Satsningen visade sig vara lyckosam, försäljningen vände och Guinness har nu sina största marknader i Storbritannien, Irland, Nigeria och USA.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.