Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gul & Blå väljer Wearegroup

Publicerad: 1 september 2008, 11:36

För två månader sedan inleddes samarbetet mellan Wearegroup och det anrika jeansmärket Gul & Blå. Nu kommer den första kampanjen som återigen ska göra varumärket till en storsäljare, både i Sverige och utomlands. Och till våren inleds ett samarbete med en gästdesigner.


Tre av annonserna.

Gul & Blå grundades 1966 av Maria och Lars Knutsson . På 70-talet hade företaget en tillväxtsuccé och märken som ”Elvis” och ”Marilyn” fanns på var och varannan persons läppar. 1995 tog Crister Boork över Gul & Blå och i mars i år såldes jeansföretaget till Heart of Brands. Målet är nu att hitta tillbaka till de tidigare framgångarna.

Heart of Brands syfte med köpet är att lansera Gul & Blå på bred front. Fokus ligger både på att stärka positionen i Sverige och att göra en kraftfull satsning i övriga världen.

Idag finns det fyra renodlade Gul & Blå-butiker i Sverige. Fler butiker kommer det inte att bli på ett tag. Istället satsar företaget på att växa genom att sälja in varumärket i externa butiker. I Sverige finns redan femtio sådana avtal klara. Även Norge och Kanada är klara för distribution och våren 2009 kommer de första byxorna att finnas i butiker utomlands.

– Vi har även skrivit avtal med ett företag i England och där är försäljningen planerad till våren 09 vilket innebär att den första leveransen kommer att komma ut i augusti nästa år, säger Magnus Senke, vd för Gul & Blå.

Ni har tillsammans med Wearegroup gjort en stor redesign, varför?
– Vi vill omprofilera varumärket och uttrycket och lyfta in det i 2000-talet. Varumärket har en lång tradition och målet är att plocka delar av de gamla värdena och lyfta in dem i nutid och göra dem lite modernare. Vi har också städat bort lite av vilda västern-looken som funnits ett tag. Målet är att lyfta fram det ursvenska uttrycket, säger Senke.

Det nya utseendet och den kampanj som följer kommer att vara densamma överallt där Gul & Blå väljer att synas. Exakt var hur och var kampanjen kommer att gå är dock inte bestämt än.
– Vi håller på att titta på det just nu men i Sverige kommer kampanjen i alla fall att bestå av annonser i tidningar, webb, olika event och gerillaaktiviteter. Den förra ägaren valde att inte gå i press så det är säkert en 16-17 år sedan Gul & Blå syntes i tidningar på det här sättet, säger Magnus Senke.

Hur skulle du beskriva kampanjen?
– Varumärket är redan otroligt starkt och har sedan starten setts som glatt och positivt. Det har vi velat behålla och lyfta fram. Varumärket har också alltid haft en stark anknytning till ungdomskulturen och det kommer vi också att ha kvar även om vi inte kommer att rikta oss till någon specifik ålder.

Vilken målgrupp har ni?
– Vi säger ingen specifik ålder eller målgrupp utan riktar oss till alla som är modeintresserade. Gul & Blå är ett jeansmärke och det kommer vi att vara även i framtiden.

I vår kommer även en gästdesigner att skapa kläder för Gul & Blå, ett samarbete som Magnus Senke tror kommer att bli en stor succé.
– Vi kommer att samarbeta med Maria Knutsson som grundade företaget. Vi ville väldigt gärna ha henne och frågade snällt och hon sa ja. Hon är en av våra mest framgångsrika designers idag så det kommer att bli jättespännande, säger Magnus Senke.

Heart of Brands, som startade 2006, har även varumärkena Pour, Nina Ricci, Pierre Cardin och Fruit of The Loom.

Gul & Blå samarbetar sedan juni även med pr-byrån Subito.

Gul & Blå

Byrå: We Are Group
Arbetsgrupp: Nora Oxliden ad, Fredrik Schollin copy, Sara  Petrini projektledare, Enzo Bussoli  strateg
Fotograf: Knotan / New Blood Agency
Stylist: Tekla Knaust / New Blood Agency
Hår/make: Sophia Eriksen

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.