Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldägg till påsk

Publicerad: 20 mars 2008, 14:04

Titta extra noga på bilden. Här sitter 32 män som representerar en god bit modern svensk reklamhistoria. Tillsammans vann de 269 guldägg. Klicka på länken längst ner för att se bilden i dess helhet.


Foto: Jan Bengtsson/Samordnare: Niels Mortensen. Klicka på länken längst ner för att se bilden i sin helhet.

Gunnar Fältman är äldst med sina 79 år. Calle Lewenhaupt yngst, ännu inte 50 fyllda. Däremellan ryms ytterligare 30 reklammän, runt de sjuttio, som representerar en bra bit levande svensk reklamhistoria under närmare fyra decennier, från 60-talet och en bit in på 90-talet.

De 32 männen – inga kvinnor! – återsamlas på restaurang Sturehof som ligger – var annars? – vid Stureplan i Stockholm.

Många kan dessutom tacka en man – Leon Nordin – för sina framgångsrika karriärer i branschen. Vi kommer att återkomma till Leon Nordin flera gånger.

Kramarna, skratten och minnena står som spön i backen. Tillsammans representerar de församlade herrarna närmare 900 års yrkeserfarenhet.

Totalt har gänget kammat in 269 guldägg med kampanjer för alltifrån avsomnade produkter och företag som T-blöja, Gulf och Linjeflyg till i högsta grad livskraftiga företag som Ikea, Lätta och Wasabröd.

Och vilka minnen väcker inte byrånamn som Arbmans, Hall & Cederquist och Falk & Pihl?
Vad rör sig då i huvudet på dessa gamla kämpar? Vi låter ordet först gå till åldermannen i församlingen, Gunnar Fältman. Han fyller 80 år i år, men jobbar fortfarande så gott som varje dag på den byrå som ännu bär hans namn, Fältman & Malmén.
– Jag ser på framtiden, inte dåtiden, svarar Gunnar Fältman.

Gunnar Fältman är en gentleman

Leon Nordin är också känd

1. Nej, det blir inte lätt

2. Nej, det kommer inte att gå fort

3. Nej, det blir inte billigt

4. Nej, du kommer inte undan själv

5. Nej, inga kommittéer

6. Nej vi gör inte speck-uppdrag

7. Nej, vi visar inga alternativa lösningar

8. Nej, vi eftertestar inte kommunikation

9. Nej, du får inte ta med dig skissen

10. Nej, jag bryr mig inte om vad din fru/man tycker

– Leon var för djävlig på att ta kunder, säger Lars Falk.

När Leon Nordin, Lars Falk och Ove Pihl skulle pitcha på bensinbolaget Gulf och dess store direktör Bengt Fahlander stod mellandirektörerna uppradade längs med väggarna i det stora sammanträdesrummet. Tanken var att de långhåriga och skäggiga reklamarna i svarta polotröjor skulle hälsa på alla de kostymklädda mellandirektörerna i tur och ordning innan de nådde fram till vd:n Fahlander. Men Leon och hans män stegade förbi alla mellandirektörer och gick rakt fram till Bengt Fahlander.
– Ge mig en enda anledning varför vi ska jobba med Gulf. Ni har ju samma jävla soppa som alla andra, sade Leon Nordin.
Gulfdirektören började försvara företagets position och det slutade med att Leon Nordin på nåder kunde tänka sig att ta sig an Gulfuppdraget.

Benny Ljungblad var med och formgav lättmargarinet Lätta, som utmanade marknadsettan Lätt & Lagom. Han var med från ax till limpa, kan man säga.
– Min svärfar Leon Nordin och jag satt och provsmakade olika blandningar av margarinet.
– Sedan gick det med en jävla fart. Det var ungefär som när israelerna tog Golanhöjderna. Vi gick till och med om Bregott, berättar han.
Lättmargarinet såldes med svartvita bilder av toppmodellerna Linda Evangelista och Helena Christensen som Peter Lindbergh plåtade i Paris.
– Men Emma Sjögren fick inte vara med. Hon var för smal för min smak.

Benny Ljungblad och Leon Nordin började samarbeta 1972. Att jobba ihop med svärfar har bara varit till fördel.
– Leon skriver bra, är idérik och så går det fort. Det är inte så ofta det ramlar ut något från de där copywriterna.

Rune Söderqvist har bland mycket annat gjort musikgruppen Abbas logotyp med de spegelvända B:na.
– Jag brukar reta honom för att loggan ser ut som den gör, Rune är dyslektiker, säger Bengan Good .
Illustratören Good har bland annat fått pris för sina Expressengetingar och annonser för Norsk Hydro.

Niels Mortensen , som tillsammans med Janne Bengtsson är initiativtagare till återsamlingen, fick pris för reklamfilmerna för SEB som han gjorde tillsammans med Alf Mork.
Skandinaviska och Enskilda skulle slås ihop till SEB och direktören Jacob Palmstierna beställde en film.
– Affe satt på Grand och drog upp riktlinjerna. Han anlitade Jan Troell som fotograf och gjorde fem filmer i stället för en, vilket spräckte budgeten, säger Niels Mortensen.

Skådespelarna Ernst-Hugo Järegård

och Susan Hampshire – stjärna i såpan "Forsythesagan" – hyrdes in. Och när Susan Hampshire viskade "Skandinaviska Älskliga Banken means I love you" var succén ett faktum.
– När filmen vann ett guldlejon i Cannes bjöd Jacob Palmstierna hela gänget på Gyldene Freden.

En annan av gråhårsmännen är Torbjörn Lenskog . Efter att ha jobbat på Köpings mekaniska verkstad blev det reklam för hela slanten. Bland de belönade jobben märks DN:s "Kittla dina sinnen" och Arlas "Lev filharmoniskt".
– Vi sålde fil som fan, men det var en varm sommar så det är oklart om det var vår kampanj som krängde filen.

Sista ordet låter vi gå till mäster Lars Hall.
– Mycket av den reklam som gjordes förr går bra att använda även i dag. Men mycket av det som görs i dag borde inte ha använts ens i dag, säger Lars Hall.
Hur kommer det sig?
– Det beror på en brist på respekt för omvärlden och för medmänniskorna. för att med sin begåvning jobba direkt mot företagens vd:ar. En gång satt han och "Fille" och jobbade på en ny kampanj för Vingresor. Klockan hade passerat midnatt.
– Vi måste ringa Torsten (Press , vd på Vingresor, reds. anm.) på en gång och berätta hur jävla duktiga vi är, sade Leon Nordin.
Torsten Press slängde på sig rocken ovanpå pyjamasen och tog en taxi till Arbmans kontor i Solna.

"Fille" fick sitt första guldägg 1968 för en Peugeotkampanj tillsammans med Ove Haak . Men hans kanske mest uppmärksammade arbete är från betydligt färskare datum: de guldäggsbelönade installationerna av Gevaliareklamen "När du får oväntat besök".
– De var banbrytande. Fast det får man kanske inte säga själv, säger Lars "Fille" Hansson.

Flemming Holst är 76 år och har jobbat med reklam från 1955 till slutet av 1990-talet. Under sin tid på Arbmans gjorde han bland annat guldäggsbelönad reklam för Wasabröd – "Sveriges billigaste frukostflingor". Han har också belönats för färgtillverkaren Beckers designprogram.

En annan belönad reklamman är Lars Falk. Hans och Lars Liljendahls annonser för Linjeflyg från tiden på byrån OCH ligger honom varmt om hjärtat.
– Det är inte bara en rolig idé, utan ett koncept som lokalkontoret i Sundsvall kunde snickra ihop till en bra tvåspaltig annons.

Inspirerad av lärofadern Leon Nordin har Lars Falk samlat ihop sina kunderfarenheter från sina år i reklambranschen i tio kärnfulla punkter: och doldis som har gjort sig känd för sin förmåga till långa kundrelationer i en bransch där man ofta byter byrå efter ett par år. Han har jobbat över tio år med RFSU.
Just kunden Riksförbundet för sexuell upplysning ligger honom särskilt varmt om hjärtat.
– Kådisar såldes en gång i världen på bakgator med små diskreta annonser och anonym avsändare.

Gunnar Fältman var med och ändrade på allt det där. RFSU började med helsidesannonser och öppnade butiker – Blommor & Bin, där man sålde kondomer och kläder. Marknadsandelen rusade från nio till nittio procent.
Och ett guldägg blev det för annonsen som också fick vara med och tävla i Italien.
– Annonsen vann även i Italien, trots att ledningen försökte stoppa den. De var rädda för vad påven skulle säga.

En annan som har varit med ett tag är Lars "Fille" Hansson.
– Jag kom direkt från arbetarkvarteren i Vällingby till Svenska Telegrambyrån.

"Fille" blev värvad till Arbmans av Leon Nordin, branschens store gigant, som enligt många fortfarande är oöverträffad. Ett Leoncitat som har några år på nacken men som fortfarande är aktuellt lyder: "Vilken idiot som helst kan väcka uppmärksamhet. Det svåra är att väcka sympati. För det krävs det talang."
Citatet är typiskt för Leon Nordins ibland brutalt rättframma framtoning:
– Jag har aldrig träffat en människa som var så rak som Leon. Du kunde alltid lita på vad han sade. Det fanns ingen artighet, inga krumbukter, säger Lars "Fille" Hansson.Se bilden i stort format.

Bernt Hermele

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.