Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Guldägget är inte en reklamtävling"

Publicerad: 15 April 2009, 09:12

Årets skräll i Guldägget stod Draft Fcb och Radiotjänst för när de tog hem reklamfilmskategorin. Men är det en reklamfilm eller en informationsfilm? – Juryn ansåg att detta är en bra kommunikationslösning, säger Digge Zetterberg, guldäggsgeneral på Reklamförbundet.


Ämnen i artikeln:

DraftFCBGuldäggetRadiotjänstDigge ZetterbergHåkan Aludd

Digge Zetterberg.

– Hur kan en informationsfilm vinna årets ”Reklamfilm” i Guldägget?, frågar Håkan Aludd, ad på The Sunny side up.

Digge Zetterberg, guldäggsgeneral på Reklamförbundet känner igen diskussionen och sätter genast ner foten:
– Den får tävla. Det finns inga formella hinder för det.

Enilgt regelverket för filmkategorin innefattar film allt som är publikt framförd på bio, i TV eller annat digitalt format.

Så det måste inte vara reklam i köpt media?
– Nej, filmen har ett kommunikativt syfte: att få oss att betala tv-licens och det har den dessutom lyckats med.

Hon exemplifierar med andra kampanjer som haft liknande positioner, till exempel Systembolagets marknadsföring av måttlig och klok alkoholkonsumtion.
– Guldägget är inte en reklamtävling, utan en kommunikationstävling, och juryn ansåg att detta är en bra kommunikationslösning.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.