Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Guldägget blir ett svenskt Cannes Lions

Publicerad: 30 Augusti 2010, 12:11

Guldägget har valt att ändra reglerna kring bidrag. 1,5 minutet utökas till 3 minuter och man får numera visa hur mycket resultat man vill: – Vi vill underlätta för byråerna så vi väljer att anamma samma format som Cannes Lions, säger Digge Zetterberg, projektledare på Guldägget.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsGuldäggetDigge Zetterberg

Digge Zetterberg. Foto: Andreas Elgstrand.

Sveriges Kommunikationsbyråer, KOMM, har tidigare fått kritik för att man inte tillåter redovisning av resultat i Guldägget. Inför 50-årsjubileumet där galan går av stapeln den 14 april har man genomfört en rad viktiga förändringar kring reglerna vad gäller case-filmer. Allt för att underlätta för byråerna:

– Vi har varit hårda med att filmerna inte får vara längre än 90 sekunder och att man inte får visa resultat. Men vi har sett att det är ohållbart då många av dagens kampanjer bygger på att man ska aktivera sig, säger Digge Zetterberg.

Nu inför man i stället samma regler som i Cannes. Detta innebär bland annat att filmerna får vara tre minuter och att man får visa hur mycket resultat man vill:

– Guldägget är en kreativitetstävling och ska också fortsätta att vara det, men precis som med Cannes ser vi att man inte kan utesluta resultat. Så nu kan byråerna slå två flugor i en smäll och göra en riktigt bra case-film både för Cannes och Guldägget, säger Digge Zetterberg.

Beslutet har klubbats av Tävlingsgruppen för Guldägget samt KOMM:s styrelse. Beslutet togs precis innan sommarledigheterna:

– Det behövdes ingen omröstning, utan det är en naturlig utveckling av Guldägget och ett sätt att förenkla och modernisera, säger Digge Zetterberg.

Kravet på att bidragen måste vara inskickade i digital format kvarstår. Det beror bland annat på miljömässiga skäl. En ytterligare anledning är att det blir enklare för de som jobbar med Guldägget att visa vad en kampanj går ut på:

– Vi fick slänga tusentals pannåer och ofta kunde vi bara lägga ett foto på hemsidan, säger Digge Zetterberg.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.