Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Guldägget har blivit en affärsverksamhet”

Publicerad: 24 April 2013, 08:55

Bosse Rönnberg.

Foto: Sören Andersson.

Det var några år sedan reklamlegendaren Bosse Rönnberg, 68, var på Guldäggsgalan. – Min karriär har tagit slut, jag tar bara lite småjobb. Sedan har jag inte gjort något som varit med på länge. Var sak har sin tid, säger Bosse Rönnberg som har två favoriter i årets film-kategori: IQ och Head & Shoulders.


Ämnen i artikeln:

Bosse RönnbergGuldägget 2013

Bosse Rönnberg är en av reklam-Sveriges mest kända profiler genom tiderna. Han är den ende svensk som varit huvudordförande på Reklam-VM i Cannes.

Han har ett antal Guldägg och en rad Silverägg på meritlistan.

– Själv har jag inte så bra koll, men jag har inte alls vunnit så många som folk verkar tro, säger Bosse Rönnberg, som bland annat vann med Viking Line 1984 och SJ 1994.

1984 hölls prisutdelningen på Chinateatern och festen på Berns.

–      Det fanns ju inte reklam i svensk tv då, vi gjorde reklamfilm för bio och hade små budgetar – det var en gubbe framför kameran som sa någonting roligt. Just den enkelheten fick genomslag internationellt där de hade kört i helt andra hjulspår. Det var ett annorlunda kreativt uttryck. Det kom andra kunder som ville ha något liknande.

Guldäggsgalan har vuxit kraftigt i omfång och i antal kategorier sedan dess.

–      På den tiden var det enda gången på året som man träffade hela branschen. Först var det bara film, sedan blev det en printkategori också. Guldägget har blivit en affärsverksamhet som bygger på vår fåfänga i branschen.  Lasse Falk berättade för mig en gång om den första Guldäggsutdelningen – då var det någon som ställde sig upp på en ölback och skrek ut vinnarna inför 40-50 personer.

Bosse Rönnberg menar att det betyder mycket för självförtroendet och byråns varumärke att vinna Guldägg. Däremot kan man inte leva allt för länge på gamla meriter.

–      Fortfarande är det champagnekorkar som flyger i väg och man har lite kul – men sedan börjar vardagen igen.

Bosse Rönnberg lyfter fram Tele 2:s och F&B:s Fåret Frank som ett lyckat reklamkoncept, samt ICA-såpan. Det är manér som andas kontinuitet. Mer kontinuitet och uthållighet behövs, enligt Rönnberg som menar att den svaga  köparsidan förstör marknadsföringen

–      Sverige som marknadsföringsland är bra kreativt, men på köparsidan är det svagt. Vi är i blöjstadiet – så fort vi byter marknadschef ska det vara något nytt. I USA består koncepten , men här i Sverige har marknadschefen oanad makt , man byter ofta byrå och koncept för bytandets skull.  Det är synd, kontinuiteten är oerhört viktig.

Bosse Rönberg har två favoriter i filmkategorin. Han hyllar såväl IQ-filmen (F&B) och Head & Shoulders-reklamen med Henrik Lundqvist (Hard Hat & Jung Relations).

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.