Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldägget kapar kostnaderna

Publicerad: 25 april 2013, 09:10

Erik Haag och Lotta Lundgen leder galan även i år.

Foto: Björn Elgstrand.

Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, drar åt svångremmen för Guldägget. Kostnaderna har kapats för att rädda budgeten. – Vi kommer att gå med vinst, men den blir mindre än i fjol, säger Komms vd Jessica Bjurström.


Guldäggets intäkter kommer från avgiften för inskickade bidrag och festbiljetterna, samt från sponsorerna.

Totalt skickades 920 bidrag in i år – en minskning jämfört med i fjol då 1 060 bidrag tävlade. Komm tolkar det som en följd av konjunkturen.

Intäktstappet på grund av färre inskickade bidrag gör att Komm har tvingats se över kostnaderna för tävlingen.
– När det är färre bidrag händer det något med ekonomin, säger Komms vd Jessica Bjurström, som är tacksam för att sponsorerna har ställt upp.

Men det blir ingen snålfest i kväll.

– Det ska inte synas för gästerna. Det blir fin treträttersmiddag, precis som vanligt. Vi ser över annat runtomkring, som exempelvis att vi har analoga biljetter i stället för digitala, etc, säger Jessica Bjurström

Är du orolig för Guldäggets framtid?
– Nej, inte ett dugg, Guldägget har en särställning. Och det är viktigt att poängtera att utan Guldägget skulle vi inte ha något förbund.

Enligt Jessica Bjurström kommer årets upplaga av Guldägget gå med vinst, men den blir mindre än i fjol.  

Jessica Bjurström vill inte lämna ut några siffror.

– Medlemmarna får veta det på årsmötet. Det är medlemmarnas bolag.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.