Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldägget lanserar podcast

Publicerad: 9 januari 2013, 21:58

Sara Haag leder Guldäggspodden

Foto: Kalle Wahlström

Guldäggspodden är årets Guldäggskampanj från Komm och Forsman & Bodenfors. Sara Haag leder podden och bjuder in branschpersonligheter för samtal om reklam och kommunikation. Först ut är Magnus Jakobsson från DDB och Hedvig Hagwall Bruckner från King.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2013

Under hösten gick Komm ut med nyheten att Forsman & Bodenfors får uppdraget att göra Guldäggskampanjen för tävlingen 2013. Efter en tids förberedelser står det nu klart att kampanjen blir Guldäggspodden.

Det blir en podcast där branschprofiler samtalar kring ett valt ämne inom kreativitet och kommunikation. Allt från hur det gick till på det glada 80-talet till vad som händer när man drabbas av kreativ ångest.

– Ett av våra viktigaste uppdrag är att inspirera branschen till att bli bättre på kommunikation. Det var därför som allvar var huvudfokus i briefen. Det känns som det är en renässans för allvar just. Vår bransch är alltid under lupp, i synnerhet i dessa tider, säger Jessica Bjurström, vd på Komm till Resumé.

Jessica Bjurström gillade arbetsgruppens idé om en podcast från första stund och har redan hunnit lyssna på pondens inledande avsnitt

– Jag är väldigt nöjd med podcastidén. Det känns väldigt rätt i tiden. Av det jag har hört hittills är det fantastiska berättelser som man inte kan sluta lyssna på. Det är personligt, inspirerande och insiktsfullt.

Även kollegan på Komm, Guldäggets projektledare Maja Siösteen anser att kampanjen sammanfaller väl med tävlingens uppdrag för Reklamsverige.

– Ett av tävlingens syften är att föra branschen framåt och att inspirera och det gör vi i år genom att bjuda in till samtal om kommunikation, när det passar mottagaren, säger Maja Siösteen, projektledare för Guldägget.

Guldäggspodden kommer att sändas varannan torsdag fram till dess att tävlingen har avgjorts på vårkanten. Totalt kommer det bli nio avsnitt.

– Ambitionen är att det ska bli personliga samtal med utgångspunkt i olika ämnen. Det kan vara kreativitet, aktuella kampanjer, vad som sägs i juryrummen eller nåt som branschen snackar om just nu, säger Annika Frankel, ad på Forsman & Bodenfors till Resumé och fortsätter:

– När vi pratade om vad Guldägget är och vad Komm står för hamnade vi snabbt i en diskussion om vad kommunikation är och vad vår bransch står för. Det dök upp en massa funderingar och en längtan efter att få grotta ner oss i det vi håller på med. Det känns otroligt spännande och roligt att få prata om reklam på allvar för en gångs skull.

Programledare för vårens nio podavsnitt blir Sara Haag, manusförfattare och prisbelönt regissör för film- och radioreklam. Podcast är på modet och passar både reklambranschen och Guldägget enligt programledaren.

– Jag sa ja till att leda Guldäggspodden för att det kändes kul! Roligt att få prata med en massa smarta och spännande människor om den värld och dom frågor som varit en stor del av mitt yrkesliv i mer än ett decennium. Och podcast är ju lite latmaskens radioprogram, det ska vara pratigt och avslappnat. Målet är ju inte att göra Vetenskapens värld fast om kommunikation utan mer föra ett intressant samtal likt det man skulle ha på en trevlig middag, säger Sara Haag.

Enligt arbetsgruppen på Forsman & Bodenfors dök Sara Haag upp direkt när man kom på tanken med Guldäggspodden.

– Sara är smart, rolig och har jobbat i branschen i över två decennier. Hon har fingrarna i många syltburkar och genom sin erfarenhet från programledarjobb på radio och i tv vet hon hur man för ett samtal vidare. Dessutom har hon en okonstlad uppriktighet och en magisk röst, säger Johanna Hofman-Bang art director på byrån och fortsätter:

– Vi vill göra en podcast som kan vara kul och relevant även för de som inte jobbar med reklam, men kanske är intresserade av kommunikation och kreativitet.

Producent för Guldäggspodden är Tommie Jönsson, som tidigare producerat pratintensiva radio- och tv-program som P3 Kultur, P3 Populär, TV-cirkeln och "Jättestora frågor" med Johanna Koljonen.

– Jag älskar att jobba med Forsman & Bodenfors och har yrkeslivs-spanat på Tommie Jönsson i flera år så jag är supernöjd med jobbarkompisarna i det här projektet. Vi spelar in avsnitten vart efter i vår så jag ser fram emot att få se hur podden utvecklas. Och det brukar ju alltid hatas en hel del på Guldäggskampanjer, det ska bli intressant att befinna sig mitt i den processen. Fångad i en skitstorm eller herre på den kreativa täppan fram till april 2013, det återstår att se, säger Sara Haag

Guldäggspodden premiäravsnitt gästas av Magnus Jakobsson (DDB) och Hedvig Hagwall Bruckner (King) som samtalar med Sara Haag om att vara nyskapande.  

Du hittar podcasten på iTunes och på Guldäggets hemsida.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2013

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.