Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 april 2016, 13:49
Garbergs vinner Guldägget med The Singing Sailor.
Foto: Kampanjbild
Åkestam Holst vinner Guldägget med kampanjen ”The Singing Sailor” som i fjol drev med försvarets ubåtsjakt.
Sverige var som tokiga i ubåtsjakten hösten 2014. Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen kom då på den briljanta idén att driva med försvaret och samtidigt uppmärksamma oss på vårt fria samhälle.
Svenska Freds sänkte ned en apparat i Kanholmsfjärden som sände ut budskapet "This way if you are gay" i morsekod. På skylten kunde inkräktare läsa "Welcome to Sweden. Gay since 1944" vilket syftar till året då homosexualitet blev lagligt i Sverige.
Nu plockar Garbergs hem ett Guldägg i kategorin Utomhus. Juryns motivering lyder:
”Kan man göra så här? Är det här utomhus? Är det ens möjligt att genomföra? Juryn säger ja, ja, ja och lyfter på seglarhatten för en exemplariskt finkampanj. Heja Sverige!”
Garbergs vinner Silverägget med ”Abused Emojis” för Bris, Forsman & Bodenfors med ”Varför läser du det här?” för Tele2 Business och Volt med ”We Swish You” för Situation Sthlm.