Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Guldäggets glans falnar

Publicerad: 23 April 2014, 09:54

Färre bidrag i år än under värsta krisåret 2009.

Komm räknar med en fullsatt Guldäggsgala och Resumé beräknar intäkterna till omkring 10 miljoner kronor. Samtidigt är antalet inskickade bidrag färre än under reklambranschens krisår 2009.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzGuldägget 2014Linda NilssonKOMMJessica Bjurström

För fem år sedan befann sig den svenska reklambranschen i en djup lågkonjunktur. Som en vänlig gest sänkte­ Komms dåvarande vd Björn Rietz biljettpriset med 100 kronor till den påkostade galan i Konserthuset.

Byråernas bidrag till intäktskakan i form av inskickade bidrag sjönk från 1 330 till 1 216 och bokslutet visade röda siffror för andra året i rad. År 2014 har antalet inskick ökat med 5 procent jämfört med föregående år. Men 973 bidrag är fortfarande 20 procent färre än för tävlingen 2009.

– Byråerna har blivit bättre på att tolka­ hur juryn värderar. Innan var de mer tveksamma. Det är också en ekonomisk fråga där byråerna måste fördela sin tävlingsbudget i en global värld. Om man ser till att konkurrensen från utländska tävlingar har ökat enormt de senaste åren är det en bedrift att det bara handlar om ett tapp på omkring 200 bidrag, säger Komms vd Jessica Bjurström.

Skulle ni inte vilja se att inskicken ökar?
– Självklart vill vi att inskicken ökar. Samtidigt betonar vi i briefen att ett inskick ska vara något man är stolt över. Det är bara en bråkdel av årets jobb som kan vara med och tävla.

Även om Guldäggets intäkter är fjär­ran från miljonregnet över Cannes är tävlingen helt central för Komms varumärke. Vid sidan av medlemsavgifterna är Guldägget branschorganisationens största intäktskälla. Med sponsor- och samarbetsarvoden, ett utsålt Waterfront på 1 500 sålda biljetter och de inskickade bidragen beräknar Resumé intäkterna för Guldägget till mellan 9 och 10 miljoner kronor per år.

När förra vd:n Pia Grahn drog in sponsorer kring mitten av 00-talet var alla kategorier brandade. I dag har Guldägget sex kategorisponsorer och fem samarbetspartner. Medan Posten har funnits med i 14 år har tidigare partner som Dagens Industri och Veckans Affärer startat egna tävlingar.

Enligt Guldäggets projektledare Linda Nilsson innebär inte sponsorflykten att det sinar i kassan:

– Man måste komma ihåg att vi har utökat sponsorskapet. Vi har inte förlorat i sponsor­intäkter.

För att tävla i Guldägget 2009 betalade byråerna mellan 1 300 och 3 600 kronor medan biljettpriset låg på 1 300 kronor. I år ligger prislappen för Komms medlemmar på mellan 1 600 (Direkt) och 4 300 (integrerat).

– Vi utvärderar prisbilden löpande. En sak man kan vara fruktansvärt säker på är att få negativ feedback om priset är för högt. Det har vi inte fått i år. Vi ligger och stretchar hela tiden och är priset för högt får vi backa tillbaka ­direkt, säger Linda Nilsson.

I kontrast till allmänhetens reklamtrötthet upplever Jessica Bjurström positiva reaktioner så fort Guldägget nämns. Tävlingen ska fungera som ett opinionsverktyg och i de senaste årens kampanjer för tävlingen, "Guldäggspodden" och "Bli ett fan!", har man satsat på att få intresse utanför ankdammen. Ett större reklamintresse i folkdjupet kan öppna upp för nya intäktskällor.

– Vi har fört diskussioner med tv-kanalerna, i synnerhet TV4. Jag och Gunnar Gidefeldt (TV4-Gruppens förre kommunikationsdirektör reds. anm.) hade ett samtal för att hitta en lösning där tv-formaten bytte plats med riktigt högkvalitativ reklam. I USA finns en marknad – se bara på Super Bowl, men Sverige är dessvärre för litet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.