Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Guldäggets ordförande kontrar på kritiken

Publicerad: 23 April 2014, 08:13

DDB:s Tove Langseth.

Både Forsman & Bodenfors Anna Qvennestedt och Ingos cd Björn Ståhl ställde sig i går frågande till debatten kring prank-kampanjer i Sverige. Nu svarar Guldäggets ordförande Tove Langseth på kritiken.


Ämnen i artikeln:

Anna QvennerstedtBjörn StåhlDDBGuldägget 2014Tove LangsethDill

I går skrev Resumé om profilernas kritik mot att prank-kampanjer inte skulle behandlas som andra kampanjer av Guldäggsjuryn. Björn Ståhl är förvånad över att Lidls restaurangkupp "Dill" bara fick en nominering och Anna Qvennerstedt tycker att Marabous "Black" borde kommit med.

De båda höll också med varandra om att prank-kampanjer internationellt inte ses som ett etiskt problem.  

Men Tove Langseth slår ifrån sig kritiken med att det inte finns något "samlat" sätt att bedöma prank-idéer på, lika lite som man har ett samlat sätt att bedöma humoristiska reklamfilmer på.  

– Sen är de ju så att alla jobb bedöms av en jury som består av människor. Dessa människor tänker och tycker olika. Det blev i år tydligt när en jury resonerade kring ett jobb på ett sätt, medan en annan bedömde samma jobb på ett helt annat, skriver Tove Langseth i ett mejl till Resumé.  

Hon skriver också att hon visste att den här diskussionen skulle dyka upp i år.  

– Därför var vi noga med att se till att varje jobb bedömdes på sina egna grunder och inte på något sätt "klumpades ihop". Men det är alltid upp till jurygrupperna att bedöma jobben.

I övrigt tycker hon att juryarbetet har flutit på bra inför kvällens Guldäggsgala.

– Det har gått mycket bra. Bra stämning och intressanta och stundtals intensiva diskussioner med hög åtgång på smågodiset. Vi har haft diskussioner, men inget som urartat till handgripligheter, skriver Tove Langseth.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.