Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Guldäggs-uppdraget – utmana samhällsnormer

Publicerad: 17 December 2014, 08:41

Sveriges Kommunikationsbyråer, KOMM, har gett Volontaire i uppdrag att ta fram Guldäggskampanjen för nästa år. Fokus ligger på att utmana samhällsnormer.


Ämnen i artikeln:

VolontaireGuldäggetKOMMJessica Bjurström

Nytt för året är att KOMM låter byråer som inte har tävlat under de senaste fem åren skicka in sitt första bidrag gratis.

Tanken är att bredda utbudet med bidrag.
– Guldägget är en angelägenhet för hela branschen och vi vill att det ska avspeglas i de inskickade bidragen, säger Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer i en kommentar.

KOMM väljer, som traditionen bjuder, out en ny samarbetspartner för Guldäggskampanjen varje år – nu blir det Volontaire som får uppdraget.

– Vi resonerade i höstas om att vi tydligt önskade en byrå med dokumenterad erfarenhet av värderingsstyrda uppdrag, säger Jessica Bjurström i en kommentar.

Kampanjen ska lyfta frågan om branschens förmåga och ansvar när det gäller att utmana "samhällsnormer" och introduceras i vår.

Volontaires ad, Lucas Lima, menar att kommunikationsbranschen påverkar de bilder och budskap som människor "tvingas" ta del av i det offentliga rummet.

– Alla som arbetar med kommunikation, fotografer, byråer, kunder och andra, har därmed ett ansvar för att inte reproducera negativa stereotyper och normer. De som går före och tar ansvar blir ofta belönade av människor som blir alltmer medvetna, säger han i en kommentar.

Bidrag kan skickas in från och med den 19 december.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.