Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Guldäggsjuryn är sekteristisk"

Publicerad: 4 april 2008, 13:38

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson anser att Guldäggsjuryn är sekteristisk när man belönar sig själva i tävlingen. Av årets 18 guld- och silveräggsvinnare hade 89 procent en representant i juryn.


Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, är kritisk mot Guldäggsjuryn. Foto: Andreas Elgstrand

Anders Ericson har tittat på samtliga Guldäggsvinnare i år och konstaterar i ett inlägg på sin blogg att 89 procent av vinnarna i årets upplaga av tävlingen har haft en representant i juryn. Totalt 36 guld- och silverägg delades ut till 18 byråer. 16 av dessa hade en representant i juryn.

– Det är ett sekteristiskt beteende. Man premierar sig själv och sina vänner i juryn. Det är skadligt för vår bransch att man inte har ett vidare perspektiv. Det kan inte vara en tillfällighet att äggen går till dem som sitter i juryn, säger Anders Ericson till Resume.se och fortsätter:

– Det är ett kompisskap. Det är farligt att man inte är mer generös mot dem som inte är med i juryn.

Men om du vänder på det och tittar på alla som har representanter i juryn – hur många fick ett ägg?
– Så långt har jag inte kommit. Det skulle jag vilja titta på men det är svårare att göra. Det finns folk i juryn som inte kan vinna, de arbetar på mediebyråer till exempel.

Vilken förklaring tror du att Reklamförbundet ger?
– De säger säkert att det är en tillfällighet och att de har de bästa kreatörerna i juryn och de ger pris åt de mest kreativa lösningarna. Problemet är att kreatörerna som får sitta i juryn helst ska ha vunnit ett guld- eller silverägg. Då får du en inlåsningseffekt och det blir svårt för mindre byråer att ta sig in, säger Anders Ericson.

Pia Grahn Brikell, vd på Reklamförbundet, medger att det finns problem med juryn. Foto: Isabelle Ödesjö

Men Pia Grahn Brikell, vd på Reklamförbundet, säger inte att det är en tillfällighet. Tvärtom medger hon att det finns ett problem:

– Det är inte så att de ger priser till sig själva men det är få byråer som vinner. I det här fallet vann till exempel Garbergs i design och Ester i direktreklam och de hade inte representanter i dessa jurygrupper. Men siffran är intressant.

För att få sitta i juryn måste man inte ha vunnit ett guld- eller silverägg men ”i regel är det så”. Pia Grahn Brikell säger att man försöker ha en geografisk spridning i juryn och att man varje år försöker ta in folk från mindre byråer.

– Men visst finns det en risk att man belönar de byråer man känner till, och de jobb man känner igen från Månadens kampanj. De som vinner i Månadens kampanj är de som vinner i Guldägget. Problemet har funnits länge. Vi ska ha ett möte inom två veckor med tävlingsgruppen. Det är helt klart något vi ska titta på, det ska inte vara en tävling för inbördes beundran.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.