Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldäggsjuryns premiärmöte

Publicerad: 1 februari 2008, 13:37

Isen är bruten. I dag, fredag, sammanstrålade kategoriordförandena till Guldägget för första gången, under ledning av huvudordförande Jan Nord.


Guldäggsjuryn.

– Det första vi ska göra är att försöka att komma överens vilka bedömningskriterier som ska gälla: dels för de olika kategorierna, dels för en samlad bedömning. Det är ju inte säkert att samma omdömen värderas lika i en slutgiltig bedömning.

För Jan  Nord var det första gången som han träffade flera av kategoriordförandena. Hans roll är att vara coach:

– Vissa kategorier har utvecklats snabbare än andra, vilket man också måste ta hänsyn till.

– Och så har vi ju också en helt ny kategori i PR.

Förra året var den internationella kvalitetsnivån på svensk reklam ett stort debattämne, inte minst sedan framgångarna inom traditionella medier uteblev såväl i Cannes om i många andra internationella tävlingar.

Guldägget kommer alltså att bli en viktig värdemätare på om nivån höjts.

Och  Jan  Nord har inga planer på att låta Guldägget 2008 bli en uppgörelse där en nationell måttstock fäller avgörandet.

– Nej, det ska finnas ett internationellt perspektiv i bedömningen av den enkla anledningen att vi lever med globala medier i Sverige, säger han.

– Det är redan naturligt sätt att tänka i webb där alla kampanjer blir internationella direkt genom ett klick.

Läs även: Här är alla som bestämmer i Guldägget

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.