Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Guldäggskampanjen får kritik: ”Målar upp en eländesbild”

Publicerad: 28 April 2015, 12:07

"Vem får synas i svensk reklam?" ifrågasätter ett problem som inte finns, anser Sakine Madon.

I går lanserade Komm och Volontaire den normkritiska Guldäggskampanjen "Vem får synas i svensk reklam?". Kampanjen ska visa upp personer som vi vanligtvis inte brukar se i svensk reklam. Nu får initiativet kritik av Dagens Samhälles krönikör Sakine Madon som anser att kampanjen uppmärksammar ett problem som inte finns.


Ämnen i artikeln:

VolontaireSakine MadonKOMM

Guldäggskampanjen "Vem får synas i svensk reklam" ska uppmärksamma mångfald och rätten att få synas fast man inte är som alla andra. Genom att bjuda in och portättera personer som inte brukar synas i reklamen vill Komm och Volontaire ifrågasätta normerna i svensk reklam.

Kampanjen har gått som fotoutställning i Hötorgets tunnelbana och annonser i Sydsvenskan, GP och Dagens Nyheter.

En som är kritisk mot kampanjen är Sakine Madon, till vardags politisk redaktör på Norran och kolumnist i Dagens Samhälle. I en krönika i den sistnämda tidningen skriver hon att kampanjen attackerar ett problem som inte finns.

Hon tar upp flera exempel som Dogge Doggelitos reklam för Elgiganten, karaktären ICA-Jerry, Com Hems Judit och Judit, Zlatan Ibrahimovic reklam för Volvo och K-Rautas filmer med Jarmo Mäkinen och undrar om Komm har slagit på teven.

"Jag vet inte varför Sveriges kommunikationsbyråer målar upp en eländesbild över svensk reklam. Det är förstås populärt att påstå att vithetsnormen, heteronormen och en massa andra normer genomsyrar hela samhället. Att vår vardag är marinerad i diskriminering. Det ligger helt enkelt i tiden.", skriver Sakine Madon i krönikan och fortsätter:

"Möjligen är det denna tidsanda som får Sveriges kommunikationsbyråer att fastna i teorier om verklighetens förskräcklighet. Men letar man enfald är den kommersiella reklamen en märklig syndabock. Har vi verkligen inga riktiga problem med diskriminering, så att vi behöver skapa dem där de inte finns?"

Komms vd Jessica Bjurström tycker det är bra att kampanjen väcker debatt, men vill i övrigt inte kommentera kritiken.

– Det är bra att folk har åsikter. Kampanjen syftar till att skapa en diskussion. Det är bra att debatten är i gång och vi ser på sociala medier och andra plattformar att många tycker till om kampanjen, säger Komms vd Jessica Bjurström till Resumé.  

Vad tycker du om den kritik som framförs?
– Jag kommenterar inte enskilda åsikter. Det här är en kampanj som jag tror på och som vi på Komm arbetat fram under fyra månader så det är klart att vi tycker olika, men åsikter kring hennes kritik får andra stå för. Jag hoppas att debatten tas vidare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

VolontaireSakine MadonKOMM

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.