Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldäggspodden: "vi har blivit ett gäng revisorer med hipstermössor"

Publicerad: 20 februari 2013, 15:38

Sara Haag, Zeke Tastas, Anders Dalenius och Christina Knight

Den fjärde Guldäggspodden tar upp branschens brist på mångfald. Sara Haag träffar Christina Knight, Anders Dalenius och Zeke Tastas.


Ämnen i artikeln:

Guldäggspodden

Bristen på mångfald behöver inte handla om etnicitet eller kön. Det kan också handla om attityd.

– Går du på ett branschevent i dag så möts du av ett gäng som ser ut och beter sig som revisorer, visserligen i hipstermössor men likväl revisorer, säger Zeke Tastats.

I den fjärde guldäggspodden pratar Sara Haag med Christina Knight från Ingo, Anders Dalenius från Good Morning  Sunshine och Zeke Tastas från River om bristen på mångfald i kommunikationsbranschen.

Det finns få människor med utländsk härkomst, få kvinnor i ledande ställning och få människor över 50 i branschen.

Deltagarna konstaterar att de befinner sig i en normskapande bransch som hela tiden arbetar för att bekräfta normerna, vilket naturligtvis leder till att man hela tiden rekryterar människor som kan leverera det man förväntar sig.

De pratar också om att könsfördelningen på Berghs är strikt 50/50, men så ser verkligeheten inte ut på byråerna. Med tiden så försvinner kvinnorna på grund av att de tar ett större ansvar för barnen och därmed har svårare att försvara sina yrkesmässiga positioner.

– Men det håller på att förändras i takt med att männen också vill vara bra föräldrar och ta ledigt med sina barn nu för tiden, säger Chrostina Knight.

Men det är inte bara etnicitet kön och ålder som ger brist på mångfald.

– Jag saknar galningarna som fanns förr, frågar sig Zeke Tastas. Det finns inte plats för dem längre. Leon Nordin hade varit arbetslös om han verkat i dag.

Lyssna på den fjärde Guldäggspodden här!

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Guldäggspodden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.