Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Guldäggsprofil attackerar Gillette

Publicerad: 5 Februari 2014, 12:15

En av flickorna i Gillette-filmerna.

Hedvig Hagwall Bruckner, en av juryordförandena i Guldägget, attackerar Gillette. Orsaken är företagets reklamfilmer där flickor ger tips om rakning. – Filmerna är nog de jävligaste jag har sett, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

GilletteHedvig Hagwall Bruckner

Reklambyrån Kings copywriter Hedvig Hagwall Bruckner, som ofta ger sig in i samhällsdebatten,  är upprörd över Gillette Kanadas Venus-filmer där unga tjejer ger tips om rakning.

Filmerna är ett år gamla, men har åter börjat uppmärksammas.

På Facebook har Hedvig Hagwall Bruckner postat ett meddelande till Gillette Sverige:

”Hej Gillette! Hur tänkte ni här. För ehh, det är HELT SINNESSJUKT! Jag förstår att det är kommunikation för en annan marknad, men det är ert gemensamma varumärke och därför ert gemensamma problem. Vad tänker ni göra åt det?”


Till Resumé säger hon att filmerna är bland de ”jävligaste hon har sett”.

– Det är ju små barn. Jag är medveten om att Gillette Sverige aldrig skulle göra sådana filmer, det utgår jag i alla fall i från. Men som människa i den här världen önskar jag att de här filmerna ska sablas ner överallt. Gillette Sverige kan påverka internt, och globala varumärken kommer att behöva ta mer hänsyn till kulturer världen över.

– Som förälder och med arbete i kommunikationsbranschen känner jag, vem kan påverka? Därför hörde jag av mig till Gillette Sverige så att de förhoppningsvis kan göra en förändring internt.

Än har hon inte fått något svar.

– Jag hoppas att jag får det. Tidigare när jag ställt frågor till företag, bland annat till Coca-Cola om OS, har jag fått det.

Resumé har sökt Carolin Söderblom, på Gillette Venus i Sverige.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.