Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldäggsraseriet!

Publicerad: 1 mars 2010, 08:27

Inför Guldäggets juryvecka är den stora snackisen på många byråer tävlingskansliets nitiska effektregler. Ingen effekt får synas. Men i moderna kampanjer är effekten en del av det kreativa upplägget. Idag går det inte att skilja effekt från kreativitet. Nu kommer förslag på att slå ihop 100-wattaren och Guldägget.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Göran Åkestam

Nästa vecka sätter sig Guldäggsjuryerna i Tornvillan i Nacka Strand och börjar bedöma alla bidrag. Men ute på byråerna är irritationen stor tävlingskansliets nitiskhet  när det gäller att maska och klippa bort allt som kan uppfattas som effektredovisning.

– Vad menar man med resultat? Det är många mantimmmar på många byråer som gått åt till att försöka ta bort det som Guldäggspersonalen kallar resultat, säger en källa till Resumé.

Flera reklambyråer som tävlar i Guldägget vittnar om samma sak: allt arbetet och tid som gått åt till att maska och klippa bort resultat ur casefilmer. Många har fått tillbaka bidrag med uppmaningen att blurra lite till, eller maska lite mer. Det har varit ett stort diskussionsämne på många byråer.

Problemet är att det som Guldägget kallar effekt många gånger är en del av kampanjen idag. Måste man klippa bort det är det svårt att visa även det kreativa på ett rättvist sätt, menar många.

En av dem är Göran Åkestam:
– Mycket av det vi gör gör vi för att sätta andra saker i rullning. Om man inte får berätta om det blir kampanjbeskrivningen ganska rumphuggen.

Kampanjen är det som händer när vi har gjort vårt, säger han.
– Det var på ett annat sätt när reklam var envägskommunikation med megafon.

Men så ser inte reklam ut längre. Istället vill han definiera effekt som det uppdragsgivaren ser ”på sista raden”.
– Effekt handlar om marknadsandelar och försäljning. Det som vårt arbete sätter i rullning tycker jag inte är effekt.

Men han håller med om att frågan inte är enkel. Den kräver en rejäl branschdiskussion.
– Den här diskussionen är inte ny men den accelererar.

Michaela Pålsson känner igen kritiken. Hon säger så här om gränsdragningen:
– Guldägget är en kreativitetstävling. Man får inte berätta om resultat, att den visats 7000 gånger på facebook till exempel.

Bidragen i event- och pr-kategorierna har ett undantag:
– De har ett annat syfte. Och där har man fått visa fem exempel på publiceringar, säger Michaela Pålsson.

Enligt henne lyssnar de och tar till sig kritiken:
– Vi tycker att det är spännande att marknadsföringen alltmer handlar om tvåvägskommunikation. Vi ska ta det här till en högre instans när Guldägget 2010 är avslutad.

Från en del håll väcks förslag på att slå ihop 100-wattaren och Guldägget.
– 100-wattaren har också sina brister. Man borde slå ihop dem till en tävling. Men det finns kanske andra skäl till att det inte görs. Den stora frågan är dock hur man bedömer kreativitet i den reklam som görs 2010, säger en källa till Resumé.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.