Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Guldäggsvinnaren gör film om modeindustrins utmaningar

Publicerad: 22 Maj 2014, 08:00

Produktionsbolaget House of Radon har jobbat med en dokumentär om framtidens mode ”The Next Black: en film om våra kläders framtid” under de sista månaderna. Filmen har tagits fram i samarbete med vitvarubolaget AEG och går upp i London i morgon, onsdag.


Ämnen i artikeln:

House of Radon

Kommer klädindustrin att genomgå samma digitala revolution som  musikvärlden? Kan ny teknologi och innovativa textilier transformera  sättet vi bär kläder på?

Det är några av de frågor som House of Radon  försöker få svar på i filmen.

”The Next Black” fokuserar på vilka trender som kommer att prägla vad vi har på oss i framtiden.

Här handlar mycket om de negativa miljöeffekterna med ”fast fashion”.

Här  är bland annat Suzanna Lee från Biocouture med.

Företaget odlar kläder  genom ett material som består av te, vatten, jäst och sockar.

Nancy  Tilbury från Studio XO räknar med att vi ”digitaliserar” garderoben i  framtiden.

Visionen är att vi kan uppdatera våra kläder via exempeplvis sociala medier i stället för att köpa nya plagg.

- Klädindustrin  behöver förändras och med The Next Black försöker vi förstå vart den är  på väg. Några scenarier ser väldigt radikala ut, digital hud till  exempel, men många hade nog tyckt det samma om vi hade försökt förutspå  musikkonsumtionens framtid i mitten av 1990-talet, säger Philip  Marthinsen, producent på House of Radon i en kommentar.

”The Next  Black” släpptes på Youtube den 21 maj, men förhandsvisas också på  The Soho House i New York, LA, Miami och Toronto.

House of Radon ligger bland annat bakom den prisbelönta dokumentären "PressPausePlay".

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

House of Radon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.