Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldäggsvinnarens föregångare

Publicerad: 26 april 2013, 08:00

Rethink Canadas kampanj för Blue Line Sports från 2012 (ovan) och Forsman & Bodenfors kampanj för Apoteket för 2012 (nedan)

I går vann Forsman & Bodenfors annons för Apoteket ett Guldägg i kategorin tidningsannonsering. Reklambyråns klassiska fotogrepp med idrottstema är snarlikt en kampanj signerad Rethink Canada från 2009.


Ämnen i artikeln:

ApoteketGuldägget 2013Forsman & Bodenfors

I går mottog Forsman & Bodenfors ett print-guld för sin stilsäkra annons för Apoteket. En fotostudie där man får följa en tennisspelare
vars serve avbryts i smärta.

Juryns motivering löd:

"Kraftfull kommunikation i dubbel bemärkelse. Här har man satsat allt men landat platt... rätt ner i ett Guldägg. Så kan det gå när man vågar ta i lite extra. Årets guldäggsvinnare är Apoteket och Forsman & Bodenfors för annonsen Sportskador".

2009 utformade reklambyrån Rethink Canada en liknande annons för klädkedjan Blue Line Sports. Här ses en basketspelare göra sig redo för en dunk, men når inte upp och ramlar därför framstupa under basketkorgen.

Budskapet i annonsen är att sportgrossisten har kläder för professionella idrottare och även om du inte når upp till atleternas kvalitéer så kan du i alla fall se ut som en.

Lika som bär?

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.