Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Guldår för annonspaketen

Publicerad: 24 November 2010, 15:18

Återhämtningen har varit stark i Resumés branscher efter krisåret 2009. Även cheferna för de sju största annonspaketen för print kan nu se tillbaka på ett år av kraftiga försäljningsökningar men blygsamma prisökningar. – Vi har överträffat alla vår förväntningar, säger Tanu Tandan vd på Impact.


Ämnen i artikeln:

ImpactCitypaketetSvea

Siffrorna för reklammarknaden är entydiga. Vi har haft den starkaste återhämtningen i Norden under 2010. Varje kvartal har det gått uppåt, under tredje kvartalet med 14.5 procent.

En rundringning till företagen som säljer landets största annonspaket visar att man även där räknar hem ett lyckat år. Bäst har det gått för Citypaketet som ökat försäljningen med 30 procent mellan januari och oktober jämfört med samma period 2009.

Däremot berättar alla som svarat om mycket små eller inga prisändringar både i år och nästa år.

Läs hela enkäten nedan: 

Citypaketet (DN, GP, Sydsvenskan)

Dan Morén, vd:

Hur mycket har ni ökat försäljningen i år jämfört med förra året?

– Ser man ackumulerat under året har vi gått 30 procent plus till oktober, de senaste tre månaderna har vi gått upp 62 procent  och de senaste sex månaderna har vi gått upp 65 procent.  I november ligger vi idag 28 procent bättre. Vi har haft ett jättegott år.

Har ni ändrat priset i år, om så hur mycket?

– I genomsnitt 3,5 procent. Vi gick upp lite på helgerna och har legat kvar snarlikt på vardagarna. Vi har fem procents högre pris på helgerna, fredag till söndag.

Kommer ni ändra priserna nästa år?

– Jag tror att vi kommer ligga på en snarlik prishöjning. Vi baseras på tidningarnas prissättning och de har inte kommit med sina siffror ännu. Jag tror att det kommer bli en större ökning på helgerna än vardagarna även nästa år eftersom det är problem med tryckeriernas kapacitet på helgerna.

Mediekompaniet (Rikstäckande bland morgontidningar utanför de tre största städerna.)

Anders Sjösten, vd:

Hur mycket har ni ökat försäljningen i år jämfört med förra året?

– Jag skule gissa att när vi stänger igen så ligger vi på en 15-16 procent upp. I den bästa av världar kan det bli ännu bättre men det är min gissning.

Har ni ändrat priset i år, om så hur mycket?

– I förhållande till förra året har vi nog inte ändrat alls.

Kommer ni ändra priserna nästa år?

– Vi är inte klara där ännu. Vi har en del att gå igenom innan vi kan säga något om det.

Hela Skåne (Sydsvenskan, Skånska Dagbladet, HD, Kristianstadbladet, YA, TA, NSk, City)

Robert Bäcklin, vd:

Hur mycket har ni ökat försäljningen i år jämfört med förra året?

– Vi kommer ligga på en ökning ackumulerat på 15 procent. Det är prognosen för helåret.

Har ni ändrat priset i år, om så hur mycket?

– Årets pris har varit detsamma som föregående år.

Kommer ni ändra priserna nästa år?

– Vi kommer att prishöja fyra procent. Det är baserat på en räckviddsökning för de som köper City Skåne och att City lanserar nya editioner i Kristianstad och Lund.

Riksmedia (Rikstäckande och finns mest utanför de tre största städerna. Har tidningar som Svenska Dagbladet, Dala-Demokraten, Jönköpingsposten, Västerås Tidning, Värmlands Folkblad och Linköpings-Posten.)

Leslie Marsden vd:

Hur mycket har ni ökat försäljningen i år jämfört med förra året?

– Hittills ligger vi på en tillväxt på 13 procent. Vi räknar med att göra 17.

Har ni ändrat priset i år, om så hur mycket?

– Inget övergripande men på vissa tidningar. Det är en marginell ändring.

Kommer ni ändra priset nästa år?

– Också en marginell ändring. De senaste fem åren har vi tittat hur det går för var och en av tidningarna.

– Då ser vi på konkurrens på roten, ortens aktivitet och hur den ligger till mot övriga marknaden och så försöker vi prissätta därefter.

– Vi har både gratistidningar och prenumererade tidningar. Gratistidningarna får snabbt fäste och där kan det bli läge att öka något medan de prenumererade tidningarna kan sjunka i upplaga och då blir det läge att sänka priset.

Mälardalspaketet (DN, UNT, VLT, NA, Eskilstuna-Kuriren)

Matthias Sånemyr säljchef:

Hur mycket har ni ökat försäljningen i år jämfört med förra året?

– Prognosen är att vi har ökat nånstans mellan 13 och 15 procent

Har ni ändrat priset i år, om så hur mycket?

Mellan två och tre procents prishöjning.

Kommer ni att ändra priset nästa år?

– Vi går väldigt mycket efter hur våra tidningar prissätter sig så jag väntar in mina fem tidningars prisjusteringar.

Impact (Aftonbladet, Expressen, GT, Kvällsposten)

Tanu Tandan, vd:

Hur mycket har ni ökat försäljningen i år jämfört med förra året?

– Vi går aldrig ut med några siffror. Men vi har överträffat alla våra förväntningar.

Har ni ändrat priset i år, om så hur mycket?

– Vi har inte förändrat priset.

Har ni ändrat priset i år, om så hur mycket?

– Vi har inte bestämt oss.

SVEA (Rikstäckande med morgontidningar, B2B-tidningar och även ekonomi- och bostadsbilagor.)

Johan Ankarswed, Marknadschef:

Hur mycket har ni ökat försäljningen i år jämfört med förra året?

– Vi kommer i slutet på året att ha ökat med strax över 20 procent plus minus någon procent.

Har ni ändrat priset i år, om så hur mycket?

– Det är en marginell förändring.

Har ni ändrat priset i år, om så hur mycket?

– Min prissättning styrs av min ägares prissättning. Så jag kan inte svara på den frågan just nu.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

ImpactCitypaketetSvea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.