Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldlejon till Mobiento

Publicerad: 18 juni 2013, 12:37

Sveriges första guldlejon under årets upplaga av Cannes Lions går till Mobientos app som gör noter av sång, för musikbolaget Doremir.
– Vi är skitglada, verkligen, säger den smått chockade vd:n Per Holmkvist.
Mobiento vann även ett silverlejon, liksom RBK:s Natalia Project för Civil Right defenders. Forsman & Bodenfors tog brons för Systembolaget.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Mobil är den näst yngsta kategorin i Cannes Lions. Definitionen handlar inte bara om själva mobiltelefonen och reklam- och kommunikationslösningar i den, utan överhuvudtaget hur man kan jobba kommunikativt och lösa problem utanför ramarna med olika typer av mobila enheter.

RBK:s silverlejonvinnare Natalia Project – armbandet med människorättslarmet kopplat till sociala medier –  är ett exempel på ett annat typ av koncept som hamnar under mobildefintitionen.

Grand Prix-vinnaren är ett filippinskt bidrag, gjort av DDB Makati City för Smart Communication. Konceptet är ett simkort för äldre typer av mobiler, laddat med läroböcker ämnat för barn och ungdomar i de delar av världen där smartphonen inte är lika utbredd utan fortfarande en lyxprodukt som gemene man inte har råd att köpa.

–      Absolut en klar vinnare. Kul att man för en gångs skull ser någon som bromar upp lite. Allt behöver inte vara nytt,nytt, nytt utan det här visar hur man kan använda gamla lurar på ett innovativt sätt. Ett supermodernt sätt för hur vi ska göra om det som har varit för framtiden – innovativt, men inte på det sätt som vi är vana vid. Det var det som fick bidraget att sticka ut väldigt mycket, säger den svenske jurymedlemmen Magnus Jakobsson på DDB Stockholm.

Stampen.ägda Mobientos guldlejon "Scorecleaner Notes" för kunden Doremir är en app som gör noter av ens egen sång – det man nynnar in i telefonen.

Byrån fick beskedet om guldlejon-vinsten i morse och vd:n Per Holmkvist tog första bästa plan för att hinna ner till prisutdelningen. Han är i ett smärre chocktillstånd när Resumé pratar med honom.

–      Vi vann två bronslejon förra året i Mobilt. Att få ett guldlejon nu känns fantastiskt! Det är jättekul för Mobiento – det visar att vi håller måttet och det är roligt för Sverige som fortsätter att hålla sig långt framme på det här området. Vi är skitglada över detta givetvis, säger Per Holmkvist.

–      Det vi tillförde till Doremirs erbjudande var kunskapen om hur man skulle förpacka detta som en mobil upplevelse med bra användbarhet och god interaktionsdesign för mobilen, säger Per Holkvist som själv satt i mobiljuryn i fjol och mycket väl känner till hur stenhård konkurrensen är.

Magnus Jakobsson, jurymedlem i år i mobilkategorin hyllar Mobientos jobb.

–      Ett fantastiskt bra bidrag som alla i juryn gillade. Det är en väldigt välgjord app – en häpnadsväckande app med framtidskänsla. Jag hade faktiskt aldrig sett den där tidigare, det var lite extra kul.

Magnus Jakobsson menar att mobilområdet börjar att mogna.

– Det är inte längre så att man ska göra en gimmick av allt och att den som är först vinner. Nu är det mer bra content och användarbarhet och saker som är bra på riktigt. Nästa år kommer det att vara oerhört mycket bättre på det sättet.

På presskonferensen var juryn inne på att traditionell annonsering i mobilen är något av ett problem och svårt att lyckas bra med.

– Problem och problem...men ja, det är ju lite stelbent i förhållande till det man verkligen kan göra med mobilen. En banner får det svårt i konkurrensen här mot fantastiska lösningar som går utanför ramarna. Men visst kan man göra bra grejer även med betald media, säger Magnus Jakobsson.

Även McCanns Matias Palm-Jensen satt i juryn.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.