Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldlöst i Cyber

Publicerad: 19 juni 2013, 15:47

Faktum Hotels belönas med ett silver.

Cannes Lions 2013 blir inget rekordår för Sverige. Det kan man slå fast efter prisutdelningen i Cyber, där de svenska byråerna inte vinner något guldlejon. Ett silver och fem brons är årets facit. För de svenska produktionsbolagen gick det betydligt bättre.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

I fjol blev det bland annat ett svenskt Grand Prix i Cyber-kategorin för "Curators of Sweden". Men inför årets upplaga av Cannes Lions fanns det ingen lika solklar favorit till att bli storvinnare.

Under kvällens prisutdelning står det klart att de svenska byråerna inte lyckas upprepa de senaste årens stora framgångar i den digitala kategorin.   

Forsman & Bodenfors vinner ett silver- och ett bronslejon för "Faktum Hotels". Byrån vinner också ett brons för lanseringen av lastbilen Volvo FH.

Åkestam Holst vinner två bronslejon för "The parcel memory" med Posten och "Swebus tågväxel" för Swebus.  Brons vinner också The Fan Club för sin "ToolPool".  Sverige hade 12 nomineringar i Cyber-kategorin.

En tröst i sammanhanget är att B-Reel producerade Grand Prix-vinnande "Beauty Inside" av Pereira & O'Dell för Toshiba/Inte. Acne Production var också inkopplade på franska CLM BBDO:s kampanj "Golden Chains" för ALB som belönas med ett guldlejon.

David Orlic, cd på Volontaire och juryledamot i Cyber, ser två orsaker till att de svenska byråerna lyckas sämre i år än tidigare.
– Dels är vårt försprång på väg att tas igen helt och hållet, dels tror jag att 2012 var ett mellanår för Sverige. Det har hänt förut och det kommer hända igen. Det var också en väldigt hård konkurrens i år, med få silver och guld, men fler brons. Bland bronsen finns det väldigt många fantastiska jobb, så att finnas med bland dem är något att vara väldigt stolt över ur ett svenskt perspektiv, säger han.

Vilka trender ser du generellt bland vinnarna?
– Det är väldigt starka guld. Det finns tre grundläggande trender: man gör saker långsiktigt istället för kortsiktiga kampanjer. Det andra är en större realtidsregi där företag i realtid anpassar innehåll och svarar på saker. En tredje trend är hur man sammankopplar stora tekniska framsteg med en social dimension. Genomgående bland gulden är ett väldigt bra hantverk, vilket ofta saknas digitalt.

Han är därför extra nöjd över att Forsman & Bodenfors vinner ett silver för den höga nivån på hantverket.
– Jag är väldigt glad att Faktum tar hem ett silver i hantverkskategorin för foto. Vi är inte bortskämta med riktigt bra foto online. Juryn ville verkligen premiera det.

Vad kan man säga generellt om de svenska bidragen?
– Väldigt många av bronsen är i "branded utility". Nästan hälften av de shortlistade bidragen är i den kategorin. Det säger en del om var vår bransch befinner sig i Sverige. Vi har små budgetar och en kräsen publik som tvingar oss att agera smart och nyttigt.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.