Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Guldnyckeln stoppade Gaisblomman

Publicerad: 23 Mars 2009, 09:11

ANR BBDO har fått hård kritik från sin förra uppdragsgivare Majblomman. Nu kan Resume.se avslöja att kampanjen stoppades av juryn i reklamtävlingen Guldnyckeln.


Ämnen i artikeln:

GuldnyckelnANR BBDOGuldäggetMajblomman

Majblomman var i många år en kund till ANR BBDO. Efter att uppdragsgivaren lämnat byrån gjordes en kampanj för IFK Göteborg ”Gaisblomman”. Något som fick den gamla uppdragsgivaren att se rött.

I förra veckan släpptes Guldäggsnomineringarna och ANR BBDO:s omdiskuterade kampanj knep en nominering.
– Vi har talat med våra jurister om deras nominering och de ger beskedet att det inte är ovanligt att man använder sig av olagliga kampanjer i tävlingssammanhang. Vi tycker att det är väldigt tråkigt att man har gjort den här kampanjen. Men om de anser att det är så roligt att vara med i Guldägget och tävla får de väl vara det, sa Lena Holm, generalsekreterare för stiftelsen Majblomman i samband med att nomineringarna blev kända.

Guldägget har också meddelat att de kommer låta kampanjen vara med i tävlingen trots kritiken. En annan bedömning gjorde juryn i Guldnyckeln.

De stoppade kampanjen från tävlingen efter rekommendation av juristen Axel Tandberg.
– Jag bedömde att den kampanjen var så pass lik att det kunde röra sig om varumärkesintrång. Jag rekommenderade juryn att inte låta Gaisblomman tävla.

Juryn gick på Axel Tandbergs rekommenadtion och bidraget ströks. Guldägget har i år diskat ett bidrag för WWF gjort av Farfar. Anledningen var att annonsen inte varit publicerad under 2008.

Tobias Rydergren


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.