Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Guldregn över DDB:s chefer

Publicerad: 3 Juni 2009, 14:37

Nu får DDB-ledningen utdelning för guldåret 2008. När årsredovisningen lämnas in i veckan står det klart att byrån gjorde en vinst på 16 miljoner kronor i vinst. Vd Niclas Melin får 1,2 miljoner kronor i utdelning.


Ämnen i artikeln:

Lars AxelssonNiclas MelinDDBAndreas Dahlqvist

MILJONREGN ÖVER TOPPTRIO. DDB:s ledartrojka Niclas Melin, Lars Axelsson och Andreas Dahlqvist får sin beskärda del av DDB:s vinst för 2008.

På DDB:s kontor ovanför Bonnier konsthall på Torsgatan i Stockholm har man anledning att fira i helgen.
När ekonomichefen Beatrice Bogsäter skickar in årsredovisningen för 2008 i slutet på den här veckan kan elva personer glädja sig åt en aktieutdelning. Årets vinst för DDB landar på 16 373 000 kronor.
DDB i Stockholm ägs av elva delägare och till 65 procent av DDB Europe, som i sin tur ägs av det globala kommunikationsnätverket Omni­com, kan glädja sig med ett kapitaltillskott från Sverige på
7 474 000 kronor. 4 024 749 kronor tillfaller delägarna på byrån som tillsammans äger 35 procent.
Den som har störst skäl att fira är vd Niclas Melin som äger 10 procent av reklam­byrån och som som får 1,2 miljoner kronor i utdelning.
– 2008 var ett mycket bra och stabilt år för oss. Vi är en fullservicebyrå och vi har en bra splittring på intäkterna från alla våra grenar, säger Niclas Melin.
Vad ska du göra med dina pengar?
– Inga kommentarer.
Bland övriga delägare finns den kompletterande duon i Niclas Melins ledartrojka: superprojektledaren Lars Axelsson och creative directorn Andreas Dahlqvist.
Exakt hur mycket de äger i byrån är inte offentligt men klart är att de kan räkna med strax under 400 000 kronor vardera i utdelning.
Resumé har sökt Lars ­Axelsson och Andreas Dahlqvist utan framgång.

Bland övriga delägare som kan räkna med strax över hundratusen kronor i utdelning finns bland andra Pelle Josephson som är projektledare för McDonald’s och Thomas Brenemark som är projektledare åt Försvarsmakten.
Om utdelningen var god till ägargruppen 2008 räknar Niclas Melin inte med att 2009 års resultat ska bli sämre.
– 2009 ser bra ut och vi ligger enligt plan. Vi märker självklart av osäkerheten i konjunkturen men vi ligger som vi har förväntat oss. Vi kalkylerar inte med någon tillväxt i år utan hoppas att det blir i linje med tidigare år.
Vilka hot har du identifierat?
– Vi är inne i en global lågkonjunktur och vi är precis som våra uppdragsgivare väldigt ödmjuka inför de utmaningar som väntar oss. Det jag tycker är kul är att vi har väldigt många intressanta strategiska start-ups åt flera av våra stora uppdrags­givare. Vår roll som konsulter och rådgivare har aldrig varit viktigare eftersom det handlar om att säkra upp framtida intäkter för våra kunder.

Delägare

Niclas Melin, CEO, Lars Axelsson, client service director, Andreas Dahlqvist, executive cd, Pelle Josephson, business director, Thomas Brenemark, business director, Johan Holmström, copy, Magnus Jakobsson, copy, Fredrik Simonsson, ad, Cattis Håkansson, produktionsledare, Stefan Gustafsson, copy, Lennart Claesson, ad

truefalse

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.