Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Guldregn över Forsman & Bodenfors

Publicerad: 18 maj 2010, 12:49

Reklamkoncernen Forsman & Bodenfors har klarat krisåret 2009 riktigt hyggligt. Det visar årsredovisningen som nyligen damp ner hos Bolagsverket.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Lönsam vd. Erik Sollenberg har basat över F&B sedan 2003. Foto: Björn Elgstrand

För både medier och byråer var 2009 ett tufft år. Men krisen lämnar få spår i reklamjättens F&B:s räkenskaper. Omsättningen sjunker i och för sig med 40 miljoner kronor till 306 miljoner. Men samtidigt ökar byråintäkten med tre miljoner till 143 miljoner.

Reklambyrån F&B gjorde närmare 18 miljoner i rörelsevinst. För hela koncernen blev vinsten drygt 32 miljoner kronor – en ökning med 60 procent.

Reklambyrån växte med en medarbetare under året och sysselsatte vid årsskiftet 101 personer. I koncernen jobbade 180 personer vilket var 10 fler än 2008.

I den utförliga årsredovisningen framgår dock att byrån har haft en del tid över – men den har utnyttjats för att ragga nya kunder. Bland annat tog byrån in Collector, E.On, Kapp-Ahl och Triss som nya kunder. Dessutom utökades samarbete med IKEA till att även gälla Ungern, Slovakien och Tjeckien. Nykundsjobbet har spillt över även i år då kunde som Volvo Lastvagnar, IF, Findus och Preem börjat jobba med byrån. Det enda kundtappet som noteras är Wasabröd.

Forsman & Bodenfors ägs av den ekonomiska föreningen Forsman & Bodenfors, som i sin tur ägs av 26 av byråns medarbetare. De kan se fram mot en riktig bra utdelning i år. Totalt delas lite drygt 20 miljoner ut till delägarna.

När det gäller delägarna så redovisas också grundaren och förra vd:n Sven-Olof Bodenfors egen verksamhet Case, som ägs av F&B. Som enda anställd i verksamheten drog han in nästan 5 miljoner kronor.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.