Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gunde Svan(en)-märkt när Preem lanserar ny diesel

Publicerad: 14 September 2017, 11:56

Foto: Preem

Göteborgshumor när Gunde Svan frontar Preems kampanj för Svanenmärkt diesel.


Ämnen i artikeln:

Gunde SvanPreemSpoonReklamScreamForsman & Bodenfors

Med sina sju OS-medaljer och elva vm-medaljer är Gunde Svan en av Sveriges mest framgångsrika skidlöpare genom tiderna och därmed en stark symbol för det svenska friluftslivet. Den folkkäre idrottaren och före detta programledaren ska i Preems nya kampanj "Det är skillnad", framtagen av Forsman & Bodenfors, göra reklam för bolagets nya Svanenmärkta bensin.

– Preem är ett svenskt företag, vi tillverkar våra drivmedel i Sverige och är först i världen med en Svanenmärkt diesel. Den är en unik produkt och ett bevis för att vårt arbete med innovation och forskning ger resultat i form av drivmedel med förnybart innehåll. Att vara Svanenmärkt ställer också höga krav, bland annat ska drivmedlet innehålla minst 50 procent förnybar råvara och den får inte vara palmoljebaserad, säger Ulrica Bååthe, chef för marknadskommunikation på Preem.

I kampanjen övertygar Svan en skeptisk bilägare om Preems hållbarhetsarbete. Initialt var Gunde själv skeptisk till samarbetet men efter att ha läst på om Preems arbete och den Svanenmärkta dieseln blev han till slut övertygad.

– Förhoppningsvis kan samarbetet skapa en större förståelse bland allmänheten kring frågor om förnybara drivmedel. En insikt om att det finns förnybara drivmedel gjord på restprodukter från svenska skogar och att vi kan bli självförsörjande på hållbara drivmedel, säger Gunde Svan och tillägger. Preem jobbar med utveckling.  Man kan emellertid inte göra allt på en gång. Det är dock bättre att göra något - än att inte göra någonting alls, berättar han i ett pressmeddelande.

– Vi är mycket glada över samarbetet med Gunde. Han känns som en naturlig representant för Preem. Vi har många gemensam nämnare med honom, och han delar vårt engagemang och ambition att öka kunskapen om drivmedel med förnybart innehåll, avslutar Ulrica Bååthe, chef för marknadskommunikation på Preem.

Kampanjen rullar igång den 16 september och kommer att gå i TV, sociala medier, digitalt och i Preems egna kanaler.

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Contentbyrå: Spoon

Mediebyrå: Scream

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.