Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gunilla Bergh: "Vi gör byråerna en tjänst"

Publicerad: 24 September 2014, 10:07

Byråvalskonsulten Gunilla Bergh slår tillbaka mot upphandlingsexperten Daniel de Sousa. Hon uppger också att hon har varit i kontakt med samtliga byråer igår för att höra hur man ser på upphandlingen med den anonyma köparen.


Ämnen i artikeln:

Gunilla BerghEngage Marketing

- Jag har dagligen kontakt med mina byråer och det är inget ovanligt att köparen är anonym i ett första skede när byrån skickar in sin företagspresentation, säger Gunilla Bergh.

Hon menar att en köpare många gånger vill vara anonym i det första skedet för att slippa bli nedringd av olika byråer. På fackspråk kallas den fasen Request for information, RFI.

Här menar hon att hon redan har tagit reda på vilka byråer som har chans att vinna kunden och många gånger uppfyller 20-30.

- Här behöver byråerna inte lägga ned något stort jobb. Här får man inga uppgifter, säger Gunilla Bergh.

Nästa steg handlar om själva pitchfasen.
- Då handlar det ju om att matcha byråerna med kunden fullt ut och då är man ju inne i pitchfasen och då är det självklart att man träffas. RFI-.fasen är bara en första informationsinhämtning om strukturer, ekonomi, kunderfarenhet och annat, säger Gunilla Bergh.

Finns det ingen risk att ni tappar leverantörer längs vägen när köparen är hemlig?
- Nej, det är ju inte så att vi väljer byråer slumpmässigt, utan vi vet ju redan att byrån har rätt profil för kunden, säger Gunilla Bergh.

Blir byråerna frustrerade när man inte får veta vem kunden är?
- Jag har aldrig stött på något sådant under den första faktainsamlingen. Det här handlar om att få lugn och ro under processen. Byråerna vet ju också att vi byråvalskonsulter gör dem en tjänst, säger Gunilla Bergh.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.