Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Gustav Martner: Här är konsekvenserna för algoritmer i politiken

Publicerad: 25 Januari 2017, 13:56

Donald Trump och Gustav Martner.

Foto: Wikimedia Commons och Pax Engström.

Donald Trump vann presidentvalet med hjälp av den bästa targeting-databasen. Den svenska alkoholpolitiken bygger på en analog algoritm. Nya Resumé Insikt Marknad förklarar den moderna marknadsföringen i politiken.


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerDonald TrumpDigitalbyråerResumé Insikt Marknad

Sista veckorna inför presidentvalet satsade Donald Trump 150 miljoner dollar på riktad Facebook-reklam för att få de som troligtvis skulle rösta på Hillary Clinton att röstskolka. Till sin hjälp hade Trumps stab en gigantisk targeting-databas och företaget Cambridge Analytica som styrde kampanjarbetet med hjälp av en algoritm.

Det här kommer få betydelse för politiska kampanjer många år framöver. Inte minst i Sverige 2018.

I nya Resumé Insikt Marknad går Gustav Martner på djupet med konsekvenserna för algoritmer i politiken.

Algoritmer behöver inte var digitala instruktioner till en databas utan de kan lika väl var analoga. Ett exempel var den svenska motboken, ett spritransoneringssystem som fanns mellan 1917 och 1955. Liksom Trumps kampanjsystem byggde motboken på att uppnå ett politiskt mål (få ned alkoholkonsumtionen) genom att styra utifrån persondata. "Motboksalgoritmen" använde en stor mängd variabler för att räkna ut hur var och en skulle få köpa ut. Styrande var demografiska, geografiska variabler men även beteenden påverkade (den som var sen med skatten fick minskad ranson).

Ungefär som digital annonsering används i dag.

Problemet med motboken var att den upplevdes som orättvis och ersattes med det transparanta Systembolaget.

Ett annan problem är att den riktade digitala marknadsföringen är taktisk och bjuder knappast in till en bredare politisk diskussion. Snarare kan vi förvänta oss ännu smutsigare kampanjer i de kommande valen.

Läs mer om politiska algoritmer i veckans Insikt Marknad.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.