Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gustav Martner: Plattform viktigare än digitalisering

Publicerad: 22 februari 2017, 11:58

Resumé Insikts krönikör Gustav Martner.

Foto: Pax Engström.

Digitaliseringen står högt på agendan för de flesta svenska företagen. De borde stället tänka på plattformar. Gustav Martner förklarar närmare i nya Resumé Insikt Marknad.


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerReklambyråerResumé InsiktResumé Insikt Marknad

Digitalisering innebär effektivisering. Vilket är bra. Men det innebär också att det bildas nya nätverk av människor och maskiner. Det är kraften i dessa nätverk som är det betydelsefulla med digitaliseringen. Att utnyttja den kraften kallar Gustav Martner plattformisering.

"För ett företag är investeringar i digitalisering faktiskt ett mindre avgörande affärsbeslut än att investera i att plattformisera. Till och med en försiktig plattformisering av delar av sin verksamhet är mer avgörande för de flesta än en total digitalisering av densamma", skriver han i nya Resumé Insikt Marknad.

Det bolag som förstått det här bäst är Amazon som för tio år sedan gick från att sälja böcker till att styra världens e-handel.

"För till skillnad från de flesta andra vid denna tid hade Amazon insett att det är värdefullt att orkestrera det nätverk av recensenter, distributörer och köpalternativ som omgärdar en möjlig bokförsäljning - mer värdefullt än att själva sälja böcker....Det är detta som är plattformstanken. Den är större än e-handel, och det är mer omvälvande än en allmän digitalisering."

Ytterst få har insett potentialen att bygga egna plattformar. I Insikt Marknad förklarar Martner hur till exempel en åkeriägare kan bli en global spelare genom att bygga plattformar.

Mer i veckans Resumé Insikt Marknad
– Sverigebilden ifrågasatt
– Svenska bolag vågar inte IoT
– Sara Rönne på Holiday Club berättar om risken med att inte ha ett "why."
– Walmarts industrialiserade hantverksöl försvaras
– Ikea bygger plattformar i plywood.

Teckna en prenumeration här.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.