Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gyllene lejon till Absolut

Publicerad: 19 juni 2013, 18:19

Absolut Unique var nära att vinna Grand Prix.

Foto: Jens Mortensen/Cameralink.

Absolut Unique, signerat Family Business, fortsätter sitt segertåg med ett guldlejon i Cannes Design-kategori. Och det var nära att bidraget gick hela vägen till ett Grand Prix. De svenska byråerna vinner totalt åtta priser i kategorin.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Sverige hade 11 nomineringar i Design. 8 av dem förvandlades i kväll till lejon.

Bäst gick, helt väntat, för Family Business och deras "Absolut Unique" för The Absolut Company. Bidraget vinner ett guldlejon, och var dessutom en av kandidaterna till att vinna Grand Prix. Men det finaste priset gick istället till tyska Serviceplan för deras "The selfscan report".

Helena Stendahl Hägg, till vardags på Identity Works, satt i juryn:
– Det var ganska nära, även om det inte var hårfint. Absolut Unique blev en tydlig tvåa. Många i juryn var imponerade, men alla var inte lika sålda. En del hakade upp sig på estetiken, eller tyckte att det var för stort fokus på produktionsprocessen, säger hon.

Generellt saknar hon flera svenska designbidrag i tävlingen som borde ha kunnat kvala sig in på vinnarlistan. Men ett problem är att många designbyråer väljer bort Cannes Lions.
 – Jag saknar några case som borde ha skickats in. Det är nästan som att man vill att branschen väljer ut och uppmuntrar några som borde skicka in saker som har varit bra under året. De kanske bara kan tävla i två stora tävlingar, och väljer då bort Cannes, säger Helena Stendahl Hägg.

Utöver guldet vinner Sverige ytterligare sju lejon.  

Great Works plockar hem ett silver med "Our" för Pernod Ricard.  Bronslejon går till BVD med 7-Eleven, Acne Advertising (Acne R&D), TBWA (Ice Record project, Shout Out Louds), Bedow (Mikkeller), McCann (Blossa 2012) och The Brand Union (Absolut Craft).

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.