Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gymnasier ökar reklamsatsningen

Publicerad: 31 januari 2012, 10:16

Rektorn för DeGeer-skolan i Norrköping, Johan Norman, tycker att det är alarmerande att gymnasieskolor använder skattepengar för att med hjälp av reklam locka till sig nya elever.

Foto: Pressbild.

Landets gymnasieskolor köpte annonser för åtta miljoner kronor under november och december förra året. Detta är en rejäl ökning jämfört med tidigare år, enligt en SVT-granskning.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoSVT

SVT har med hjälp av TNS Sifos reklammätningar undersökt hur mycket  gymnasieskolorna egentligen lägger på reklam för att locka till sig nya  elever. Granskningen visar att investeringarna har skjutit i höjden  under senare år.

Landets 1.000 gymnasieskolor spenderade åtta miljoner kronor på  reklam  under november och december förra året.  Enligt SVT sker  finansieringen  via elevernas skolpeng. Ett exempel rör DeGeergymnasiet i Norrköping.

Enligt  skolans rektor, Johan Norman, är reklamen avgörande för att  rekrytera  nya elever, men han ser samtidigt en problematik i det hela:
–  Alltså skattepengarna ska användas till skolverksamheten och göra  bra  verksamhet. Och jag tycker att det är alarmerande när allt för  mycket  pengar försvinner iväg i marknadsföring, säger Johan Norman till  SVT.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TNS SifoSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.