Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gyro köper upp ATNA

Publicerad: 28 April 2009, 08:18

Gyro Scandinavia har köpt upp den lilla men välrenommerade reklambyrån ATNA. Delägare David Ziemsky och copyn Lars Hedlund blir de enda som följer med till nya byrån.


David Ziemsky och Claes af Burén. Foto: Linda Fagerlin

De bägge parterna började prata i november. För en vecka sedan skrev de på pappren.
- Jag såg deras hemsida i höstas och gillade det kreativa uttrycket. Jag funderade på vem som skrivit och vem som låg bakom den kreativa idén. Sedan tog jag kontakt med dem och det klickade, så här är vi nu, säger Claës af Burén, vd på Gyro Scandinavia.

Prissumman vill varken Gyro eller ATNA prata om. Bägge parter säger sig dock var mycket nöjda med affären.

ATNA bestod tills för några månader sedan av elva personer, tre delägare och åtta medarbetare. Endast två följer med till Gyro, delägaren David Ziemsky och copyn Lars Hedlund.

ATNA grundades 2005, då under namnet Fabric av David Ziemsky, Tove Birgersson Fallgren och Johan Nihlén. Fallgren, som varit byråns vd sedan årsskiftet slutar i samband med uppköpet. Nihlén valde att lämna byrån redan vid årsskiftet.

Tvingas ni säga upp folk?
- Ja, det är ofrånkomligt i ett sådant här läge. Men vi var ett nätverk så det blir inte så många som drabbas.

Varför gör ni det här?
- Vi var tunga på fel saker. Bland annat hade vi ingen riktig ad, det har Gyro. Vi har haft en trevlig och kul resa men har lite hankat oss fram. Det var dags, säger David Ziemsky.

Gyro tar över hela kundlistan från ATNA. Totalt rör det sig om åtta kunder som nu får delvis ny arbetsgrupp. David Ziemsky och copyn Lars Hedlund kommer att fortsätta att jobba med sina kunder även framöver.
- För kunderna blir det ingen stor skillnad. För oss var det viktigt att det inte blev något konstlat samarbete. Vi hade ungefär samma betalningsnivå och vi tar båda fast arvode för en leverans, säger Claës af Burén.

Vad får Gyro ut av det?
- Vi stärker våran planneravdelning. Dessutom har vi letat efter en tvåspråkig copy och det får vi nu med Lars Hedlund. Vi gör det främst av två anledningar: vi vill hitta rätt personer och vi vill få in lite andra kunder så att vi står starka i lågkonjunkturen.

David Ziemsky och copyn Lars Hedlund blir medarbetare på Gyro.
- Har man drivit en egen verksamhet så frågar man sig naturligtvis om det är så smart att gå in i en annan verksamhet. Men det kändes rätt. Jag får köra på för fullt här och göra det jag gillar, säger David Ziemsky. Det här är en väldigt öppen verksamhet.

Tittar ni på fler uppköp?
- Vi är alltid intresserade av strategiska allianser och intressanta personer. Men det ligger på framtiden. Det gäller att vara smart i en lågkonjunktur.

Vad händer nu närmast?
- Vi ska flytta till Kungsgatan. Absolut senast till den 1 oktober. Det kommer stärka oss, det blir som en positiv start att vi alla flyttar in i nya gemensamma lokaler.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.