Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"H&M bidrar till att fler dör"

Publicerad: 10 maj 2012, 07:28

H&M-kampanjen med Isabeli Fontana.

(UPPDATERAD) Cancerfonden är rasande över att H&M väljer att visa en extremt solbränd modell i sin baddräktskampanj. På DN Debatt hävdar Cancerfonden att reklamen befäster ett livsfarligt skönhetsideal och bidrar till att fler dör i hudcancer. Nu gör H&M en pudel.


Ämnen i artikeln:

H&MCancerfonden

Cancerfonden går idag, torsdag, till hårt angrepp mot modejätten H&M på DN Debatt. Cancerfonden är skarpt kritisk över att modellen Isabeli Fontana är ”oerhört solbränd”, vilket också understryks av att bikiniöverdelen ger en skymt av hur ljus hud hon har på ställen som inte är exponerade för solen.

Cancerfonden hävdar att 40 000 personer i Sverige drabbas av någon form av hudcancer varje år och enbart i år räknar man med 500 dödsfall.

Enligt Cancerfonden är just hudcancer den cancerform som växer allra snabbast och skördar fler offer än trafiken.

Cancerfonden ställer också en retorisk fråga och undrar om det inte finns viktigare saker att reta upp sig på än en solbränd modell.

Svaret blir: ”Nej, inte om man – som vi på Cancerfonden – dagligen tvingas mötas effekten av för mycket sol i form av svårt sjuka människor, förtvivlade anhöriga och sönderslitna familjer.”

Cancerfonden menar också att just det faktum att antalet fall av malignt melanom har ökat kraftigt under den senare delen av 1900-talet är ett tydligt tecken på att svenskarna solar alltmer.

Cancerfonden ser mycket allvarligt på utvecklingen och uppger att man har utökat sina resurser när det gäller kampanjer och information för att få svenskarna att sola mindre.

Cancerfonden  hävdar också att H&M:s val av en ”extremt solbränd modell” inte är någon slump och stortavlorna visar att det är vackert att vara riktigt brun.

Här menar Cancerfonden att unga påverkas mest och det är allvarligt eftersom det också är just den gruppen som solar allra mest.

Cancerfonden hävdar att dess preventiva arbete att få svenskarna att sola mindre kastas tillbaka fler år just på grund av H&M-kampanjen. Cancerfonden konstaterar också att: ”H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer.”

H&M lägger sig platt och ber om ursäkt.

– Vi beklagar om vi har upprört någon med vår senaste badkampanj. Det är  inte vår avsikt att visa upp ett specifikt ideal, utan syftet är att  visa vår senaste sommarkollektion. Vi tar till oss av synpunkterna och  fortsätter diskutera detta internt inför framtida kampanjer, säger klädjätten i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

H&MCancerfonden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.