Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

H&M byter global marknadschef

Publicerad: 12 November 2013, 13:14

Mattias Ankarberg och Anna Tillberg Pantzar

Foto: Privat och Sören Andersson

Anna Tillberg Pantzar har varit H&M:s globala marknadschef i tre års tid. Nu kan Resumé avslöja att Mattias Ankarberg blir ny global marknads- och försäljningschef när klädjätten genomför en omorganisering. Anna Tillberg Pantzar får istället en ny roll helt dedikerad varumärkesarbetet.


Ämnen i artikeln:

Hennes & MauritzH&MKarl-Johan Persson

I oktober 2010 tog Anna Tillberg Pantzar över som global marknadsdirektör på H&M sedan Jörgen Andersson lämnat klädjätten för konkurrenten Espirit. Tillsammans med cd:n Donald Schneider fick hon ansvaret för varumärkets kommunikation, internationellt.

I höst har H&M genomfört en omorganisering. Bolaget internrekryterar Mattias Ankarberg, tidigare onlinechef med en bakgrund på konsultföretaget McKinsey, som ny global marknads- och försäljningschef.

Anna Tillberg Patnzar får istället rollen som varumärkesansvarig globalt för koncernen. Båda tar plats i koncernledningen och rapporterar direkt till H&M:s vd Karl-Johan Persson.

H&M gjorde om sin organisation i slutet av augusti. Numera har klädjätten samlat marknadsavdelningen för online- och butik under samma tak.

– Vi samlar alla medarbetare som arbetar med kunderbjudande i samma marknadsavdelning för att kunna jobba mer integrerat med ett tydligt budskap till kund, säger H&M:s informationschef Kristina Stenvinkel till Resumé.

Varför gör ni den här förändringen just nu?
– H&M ser hela tiden över sin organisation. I det här fallet vill vi skapa en starkare kommunikation gentemot kund för såväl butik som online.

Vem kommer i huvudsak ha ansvar över er reklam?
– Både Mattias och Anna med team kommer att vara involverade i arbetet med vår externa kommunikation, men Anna Tillberg Pantzar kommeratt fokusera mer på varumärkesarbetet och också fortsättningsvis att ansvara för våra designsamarbeten.

Hur kommer det här att förändra Anna Tillberg Pantzars arbetsuppgifter?
– Hon kommer få mer tid att arbeta övergripande med varumärkesfrågor. Det är naturligt att vi gör den här uppdelningen i och med att vi expanderar så kraftigt som vi gör.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.