Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

H&M fälls för solbrännan

Publicerad: 20 September 2012, 08:13

H&M-kampanjen med Isabeli Fontana.

Den omdebatterade H&M-kampanjen med den solbrända modellen Isabeli Fontana fälls av Reklamombudsmannen, RO, för att "reklamen är utformad med avsaknad av veder­börlig känsla för socialt ansvar".


Ämnen i artikeln:

H&MCancerfonden

Cancerfonden gick ut på DN Debatt och rasade över att H&M valde att visa en extremt  solbränd modell i sin baddräktskampanj. Cancerfonden hävdade  att reklamen befäster ett livsfarligt skönhetsideal och bidrar till att  fler dör i hudcancer.

H&M bad därefter om ursäkt – och nu har kampanjen fällts av RO.

RO anser att modellen är alldeles för  solbränd.

"Det  är allmänt känt att en överdriven exponering av huden för solens  skadliga strålar är skadligt och kan leda till hudcancer. Reklamen visar  genom modellens kraftigt solbrända hud ett ideal som är skadligt att  sträva efter", skriver nämnden i sitt yttrande.

RO friar dock kampanjen från sexism och könsdiskriminering som den också anmälts för.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

H&MCancerfonden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.