Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

H&M hyllas för ”normal” badmodell

Publicerad: 8 maj 2013, 09:14

Jennie Runk i kampanjen för H&M.

Klädjätten H&M får beröm för sin nya baddräktsmodell, Jennie Runk, som anses ha en ”normal mänsklig kropp”.


Ämnen i artikeln:

H&M

”She  is absolutely gorgeus and has a normal body. How refreshing.”, så lyder  en av kommentarerna hos Ford Models fotogalleri från Jennie Runks  H&M-fotografering.

Adweek konstaterar att H&M har kritiserats under senare år för att sina "ohälsosamt tunna" modeller i annonserna, men H&M vill inte bekräfta att man har har valt Jennie Runk som modell på grund av detta:

– Vårt mål är inte att trumma ut ett budskap eller visa upp ett ideal utan att hitta en modell som kan illustrera vår kollektion på ett inspirerande och tydligt sätt, säger H&M:s talesperson Jennifer Ward till Quartz.com

Jennie Runk har dock lovprisat H&M:s agerande i ett e-mail till Wall Street Journal där det framgår att hon önskar att fler företag följer H&M i framtiden.

”Jag talar inte om den diffusa linjen mellan olika knäppa storlekar. Jag skulle älska att se varje slags kvinna representerad på ett rättvist sätt inom mode och reklam”.

Resumé har kontaktat H&M:s talesperson i Sverige, Johanna Dahl, hon har bett om att få återkomma med kommentarer angående kampanjen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.