Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

H&M hyllas – krossar den stereotypa kvinnobilden

Publicerad: 15 September 2016, 08:47

Ur H&M:s nya kampanjfilm.

Foto: H&M

H&M:s nya kampanj visar kvinnor som trotsar stereotypen av kvinnlighet. Nu applåderas klädkedjan och byrån Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjH&MKampanjMångfald

Trenden med vanliga människor i marknadsföring har funnits ett tag. H&M, Ikea och Ica är några av de företag som hyllat den vanliga människan i sina reklamfilmer.

H&M och Forsman & Bodenfors kammade hem två Guldägg för den globala succéfilmen Close the loop där man bland annat hade med en muslimsk modell i hijab.

Nu har H&M och byrån fortsatt på spåret och släppt en höstkampanj som visar kvinnor i alla åldrar med olika utseenden, former och personligheter. Kvinnorna beskrivs som bland annat ”underhållande, påstridiga, udda och orädda”.

I kampanjen har de tagit hjälp av bland annat modellerna Lauren Hutton och Adwoa Aboah och den transsexuella skådespelerskan Hari Nef. Allt filmas till tonerna av "She’s a Lady”.

Internationella medier och twittrare har inte varit sena på att haka på hyllningarna. Adweek kallar annonsen strålande. Instyle i Storbritannien säger att ”vi alltid kommer vara där för H&M:s fantastiska kampanjer som hyllar mångfalden”.

I gruppen Reklamsnack på Facebook får kampanjen hyllningsröster som "Satan vad snyggt" och "Fint hantverk".

Fler reaktioner på Twitter:

— Katherine Cummings (@oKatherineo) 14 september 2016Loving the new @hm campaign celebrating the diversity of women #shesalady https://t.co/EO4IapqlJe
— We Are The XX (@wearetheXX) 14 september 2016Love to @lionbabe & this badass new @hm video - celebrating the beautiful diversity of the female experience. https://t.co/gf5fY2qWCp
— Alex Vblah (@alexvblah) 14 september 2016well damn H&M did it good this time BRING ON THAT DIVERSITY https://t.co/KCAqp1ENwd vía @YouTube

Se hela filmen här:

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.