Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

H&M: Vi har ett stort ansvar

Publicerad: 8 maj 2013, 10:23

H&M hyllas för sin nya "normala" modell, Jennie Runk.

Klädjätten H&M får beröm för sin baddräktskampanj med den "normala" modellen Jennie Runk. H&M Sveriges talesperson Johanna Dahl är tydlig med att man inte vill förmedla ett budskap eller ett ideal med kampanjen á la Jennie Runk.


Ämnen i artikeln:

H&M

Johanna Dahl påpekar att H&M lyssnar på och tar till sig av de synpunkter som man får från kunderna efter sina olika kampanjer.

Hon vill dock passa på att lägga in en brasklapp:

"Det är dock viktigt att poängtera att de allra flesta reaktioner på vår reklam är positiva. Vi vet att vår reklam har ett stort inflytande och att vi har ett stort ansvar," skriver H&Ms talesperson Johanna Dahl i sitt svar.

När det gäller just Jennie Runk-kampanjen ger hon ett snarlikt svar som det den globala talespersonen Jennifer Ward gav till Quartz.com.

"Vårt mål är inte att förmedla ett specifikt budskap eller ideal. Vi vill använda en modell som kan visa upp vårt mode och vår kollektion på ett inspirerande och tydligt sätt", skriver Johanna Dahl.

Hur ser du på er baddräkskampanj med en inte lika smal modell?
"Vi tycker att Jennie Runk visar upp vårt sommarmode och vår badkollektion på ett bra sätt och vi tycker att bilderna är fina. Den här online-kampanjen visar vår sommarkollektion från konceptet H&M+", säger Johanna Dahl.

Hon hoppas, kanske inte helt oväntat, på positiva reaktioner för kampanjen.

På frågan om kampanjen även ska gå i Sverige eller om man kör liknande kampanjer med andra "mer fylliga" modeller i Sverige blir svaret:

"Kampanjen visas på de marknader där vi erbjuder Shop Online," skriver Johanna Dahl.

Adweek menar det egentligen är konstigt att en nyhet om en "normal" modell är en nyhet så säga. Hur ser du på det?
"På H&M försöker vi använda en mix av olika modeller för våra kampanjer under året."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.