Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

H&Ms vd: "En del modeller som vi har haft har varit för smala"

Publicerad: 28 maj 2013, 07:02

H&Ms vd Karl-Johan Persson

Foto: Pressbild

H&Ms vd Karl-Johan Persson är självkritisk i sin syn på företagets reklam.


Ämnen i artikeln:

H&M

I en intervju med tidningen Metro talar nu H&Ms vd Karl-Johan Persson ut om företagets ansvar för att anlita för smala modeller. Han öppnar också för en bransch-märkning så kunderna ska får veta att de som syr kläderna har rimliga villkor.

Sedan det kommit fram att modellagenter raggat modeller utanför anorexikliniker har debatten om  modeindustrins ansvar tagit fart igen. Karl-Johan Person är självkritisk i Metro-intervjun:

– Jag tycker att vi har ett jätteansvar. Vi är ett stort företag, det är många som ser oss. Jag tycker inte alltid att vi har varit bra. En del modeller som vi har haft har varit för smala. Det är något som vi tänker mycket på och jobbar med. Det är många modeller som är för smala och direkt underviktiga, men det finns också de som bara är smala, och dem ska vi fortsätta att jobba med förutsatt att de ser sunda och friska ut.

Han talar också om branschens ansvar för arbetarnas villkor i Bangladesh och öppnar för en slags "fair trade"-märkning av kläder:

– Jag skulle jättegärna sätta mig ner med andra företag och försöka hitta en modell för det. Jag kan säga här och nu att H & M definitivt är intresserade av att vara med så länge det går att hitta en hållbar modell. Om ett par år tror jag att vi kan ha någon sådan märkning.

Unde våren har H&M hyllats för sin nya plus size-modell Jennie Runk.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

H&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.