Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Hackade" hajpade spelet – Burger King och Ingo vinner aktivering

Publicerad: 25 April 2019, 09:08

I spelet Red Dead Redemption 2 behöver karaktärerna laga sin egen mat. Men det går inte att laga Burger Kings signaturburgare Whopper. Skandal, ansåg varumärket och byrån Ingo som såg till att lösa problemet. För det prisas man med ett Guldägg i kategorin aktivering.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoReklamGuldäggetGuldägget 2019

2018 års mest hajpade spellansering var utan tvekan släppet av Rockstar Games "Red Dead Redemption 2". Spelet utspelar sig i en fiktiv västernvärld där spelaren är ansvarig både för att ta sig framåt i historien och se till att det finns mat på bordet.

Har man inga pengar till att käka på restaurang måste man ge sig ut i vildmarken för att hitta sig en matbit. Men trots att de fem ingredienserna nötkött, fläskkött, ost, bröd och tomat finns i spelet går det inte att tillaga Burger Kings klassiker Whopper.

För att lösa "problemet" och tillfredsställa burgarsugna spelare såg Ingo till att fixa en digital kupong som kunde kvitteras ut mot en Whopper. För att få tag på kupongen var spelarna tvungna att bevisa att de samlat ihop de nödvändiga ingredienserna.

För det belönas Burger King och Ingo med ett Guldägg i kategorin aktivering.

Tidigare i år tog "Craft a Western Whopper" även hem vinsten i Månadens kampanjs pr-kategori.

Motiveringen till vinsten lyder:

"Hur når man någon som gömmer sig i ett spel bakom en datorskärm? Vi har sett många exempel på hur aktörer har manipulerat spel och skapat egna för att få uppmärksamhet i gaming communities. Men ibland kan det vara mycket enklare än så. Som att använda en faktisk funktion i ett populärt spel, och transformera en genuin digital spelupplevelse till en genuin fysisk matupplevelse. Det må låta enkelt, men är briljant. Det är guld värt."

Silverägg i kategorin aktivering går till:

"Billboards beyond borders" av Åkestam Holst för Reportrar utan gränser
"Har du moms, eller?" av Åkestam Holst för Apotek Hjärtat
"Old milk" av Edelman Deportivo för Coop
"The Lost Typography of Bauhaus" av Abby Priest för Adobe

Arbetsgrupp Ingo:

Björn Ståhl, ECD
Max Hultberg, art director
Magnus Ivansson, copywriter
Simon Stefansson, planner
Stefan Kindgren, creative developer
Åsa Eklund, final art
Erik Karlsson, produktionsledare

Burger King:

Iwo Zakowski, vd
Erica Mattsson, marknadskoordinator

Mediebyrå: Susanne Persson, country manager, Verizon Media

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.