Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Hade valt någon annan än Robyn”

Publicerad: 2 maj 2014, 11:33

I kväll visas Volvos nya reklamfilmer med Robyn för första gången.

Först gjorde Zlatan succé. Och i kväll tågar sångerskan Robyn in i Volvos nya reklamfilmer. – Jag hade valt en annan person – någon mer modern som står för mer provocerande idéer, säger Calle Peyron, vd på kunskapsnätverket Mind Your Brand.


Ämnen i artikeln:

VolvoRobyn

Klockan 20.30 i kväll har Volvos nya reklamfilmer med Robyn premiär på tv och YouTube.

Men varumärkesstrategen Calle Peyron hade valt en annan superstjärna.  

Rebecca och Fiona eller kanske Icona Pop. Zlatan är en egensinnig och nytänkande bråkstake. Robyn höjer inte temperaturen, vilket är viktigt efter Zlatan. Man förväntar sig inte att efterträdaren ska ligga på samma nivå, säger han.  

Bjarne Darwall, presschef på Volvo Cars, håller inte med om att Robyn skulle vara omodern.  

– Vi tycker att Robyn är en fantastisk artist med en stark personlighet med starka drivkrafter, säger han.

Samarbetet ska falla på plats efter att reklamfilmen visats, enligt Bjarne Darwall.

– Det här är Volvos största miljösatsning någonsin med frågor om hållbarhet. Robyn har ett starkt engagemang kring miljö. Däri ligger bakhgrunden till att vi valde Robyn och Robyn valde oss. Det är ett samarbete.

Att låta en kändis stärka varumärket är ett framgångsrikt koncept, enligt Calle Peyron. Han säger att undersökningar visar på att varumärken har svårt att engagera på djupet – till skillnad från människor.  

– Men det kan också vara oerhört farligt. Man kan lätt bli "hijackad" av individen och dess gärningar och missgärningar både före och efter kampanjen. Men glömskekurvan hos oss människor är rätt snabb.

Bjarne Darwall håller med, men är inte orolig för några negativa aspekter i framtiden gällande samarbetet med Robyn.

– Så är det när man samarbetar. Bådas varumärken hänger ihop. Gör vi något dumt påverkas Robyn, samma sak om vi gör något bra. Vi har inget självändamål i att använda kända personer i vår marknadsföring, säger han.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

VolvoRobyn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.